تغذیه با وجود زخم معده

تغذیه با وجود زخم معده

افراد مبتلا به زخم معده بهتر است سبک تغذیه ای خود را تغییر دهند و از شدت یافتن بیماری خود پیشگیری کنند. این بیماران نباید بدون مشورت پزشک روزه بگیرند و باید با عوامل تغذیه ای خطرساز برای دستگاه گوارشی شان آشنا شوند.

هما‌ن‌طور که در بخش قبلی گفته شد، برخی از بیماران مبتلا به بیماری‌های گوارشی می‌توانند براساس شرایط خاص و با مشورت پزشک،‌ نسبت به روزه‌داری در ماه رمضان اقدام کنند. در ادامه با توصیه‌های بیشتری آشنا می‌شویم که برای این بیماران اهمیت خاصی دارد.

۱. بیماران مبتلا به زخم معده بهتر است در غذای خود از گوشت جوجه مرغ که با کمی زرشک و سماق طعم‌دار شده است،استفاده کنند.

۲. یکی دیگر از غذاهایی که هم جنبه تغذیه‌ای و هم جنبه درمانی برای بیماران مبتلا به زخم معده دارد، به این شرح است: برنج سفید یک‌جزء و جو پوست‌کنده کوبیده نیم‌جزء با آب پخته شود تا حالت نیم‌پز پیدا کند. بعد نیم‌جزء نشاسته را در آب سبوس گندم حل کنند و به ترکیب قبلی اضافه کنند و مخلوط را روی حرارت قرار دهندتا خوب بپزد و حالتی مثل حریره پیدا کند. در انتها ۵ گرم صمغ عربی و ۵ گرم کتیرا اضافه کنند و غذا را نیم‌گرم بخورند. کتیرا و صمغ عربی به‌علت خواصی که دارند، به‌عنوان پوشش روی زخم‌های دستگاه گوارش عمل می‌کنند و سوزش و ناراحتی ناشی از آن‌ها را کاهش می‌دهند.

۳. بهترین شربت‌هابرای بیماران مبتلا به زخم معده، ‌استفاده از ماءالعسل، جلاب و ماءالشعیر است. ماءالعسل، معده را تقویت می‌کند، به عمل گوارش کمک می‌کند و رطوبت معده را افزایش می‌دهد. جلاب و ماءالعسل به پاک‌سازی در زخم‌های معده کمک می‌کنند.

۴. بهترین میوه‌ها برای افراد مبتلا به زخم معده بدین شرح است: به، گلابی، سیب، مویز و سبزیجاتی مانند خرفه.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *