تغذیه مادران در دوران شیردهی

تغذیه مادران در دوران شیردهی

مادران در دوران شیردهی باید تغذیه سالم و کاملی داشته باشند تا بتوانند در شیردهی به نوزادشان عملکرد به خوبی داشته باشند مادران شیرده بهتر است در رژیم غذایی شان از مواد غذایی مانند آووکادو، تخمه کدو، سیب زمینی و ماست استفاده کنند.

دوران شیردهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی نوزاد و مادر است. زیرا هردو به کالری بیشتری حتی نسبت به سه ماهه سوم بارداری نیاز دارند. مادر هم باید خود را تقویت کند و هم باید مواد لازم برای رشد کودک و افزایش حجم شیرش را به ویژه در ۶ ماه نخست زندگی نوزاد تأمین کند. متخصصان توصیه می‌کنندکه مادران شیرده این مواد را در رژیم غذایی خود جای دهند زیرا برای هردو مفید است.

آووکادو: آووکادو سرشار از چربی غیراشباع، فیبر و پتاسیم است. این چربی برای نوزاد مفید است زیرا اجازه می‌دهد از ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، E، K و D بهره‌مند شود. همانطور که می‌دانید، ۵۰ درصد از شیر مادر را چربی تشکیل می‌دهد.

تخمه کدو: تخمه کدو منبع خوبی برای پروتئین، فیبر و آهن است. آهن نیز برای رشد سلول‌های مغزی ضروری است. هم مادر و هم نوزاد در این دوران به دریافت کافی آهن نیاز دارند. ۲۵ گرم تخمه کدو، می‌تواند نیمی از نیاز روزانه مادر شیرده به آهن را تأمین کند.

سیب‌زمینی: سیب‌زمینی، منبع خوبی برای ویتامین A، پتاسیم و کاروتنوئید محسوب می‌شود.وجود ویتامین A برای افزایش قدرت بینایی، تقویت سیستم ایمنی و رشد استخوانی ضروری است. حتی اگر مادر در دوران بارداری مقدار زیادی ویتامین A دریافت کرده باشد، ذخیره آن در بدن نوزاد به هنگام تولد کم است. بنابراین کودک به شیر مادر برای تأمین این ویتامین نیاز دارد. یک سیب زمینی متوسط می‌تواندکل نیاز روزانه مادر و نوزاد به ویتامین A را تأمین کند.

ماست: ماست سرشار از کلسیم، پروبیوتیک و پروتئین است و برای مادران شیرده بهترین گزینه است. کلسیم کارکردهای زیادی در بدن دارد، از تقویت عضلات و اعصاب گرفته تا رشد استخوان‌ها و دندان‌ها. مادران شیرده ممکن است در یک روز، ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم کلسیم از دست بدهند بنابراین مصرف مواد سرشار از کلسیم برای آن‌ها حیاتی است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *