توصیه های پزشکی برای سلامت ماندن در سفر

توصیه های پزشکی برای سلامت ماندن

 توصیه های پزشکی در مورد سفر کردن را بدانیم

مسافرت کردن وقتی بیشترین لذت را دارد که تمام اعضای خانواده، در طول این سفر، سلامت و شاد باشند.
وقتی مشکلی برای یکی از اعضای خانواده پیش می آید ، خوشی آن سفر از دماغ بقیه در میاد. اگر اصول درست را بدانیم و آنها را رعایت کنیم، قطعا لذت بیشتری خواهیم برد.
عطیه رزازی روز چهارشنبه افزود: با توجه به تعطیلات ایام عید و حجم بالای مسافرتها، رعایت اصول تغذیه سالم و همچنین بهداشت مواد غذایی یکی از رفتارهایی است که می تواند به سلامتی فرد کمک زیادی کند، تا فرد در طول مسافرت از سلامت و شادابی لازم برخوردار باشد.
وی اضافه کرد: رعایت رژیم غذایی در بعضی بیماریها مانند بیماریهای قلبی وعروقی، فشار خون و دیابت جنبه حیاتی دارد و رعایت نکردن آن می تواند جان فرد را به خطر بیندازد.
رزازی ادامه داد: تمام افرادیکه دارای رژیم غذایی خاصی هستند باید در این ایام نیز رژیم غذایی خود را رعایت نمایند و سایر افراد نیز به منظور پیشگیری از اضافه وزن، مشکلات گوارشی، افزایش چربی، قند و عوارض ناشی از آن، از پرخوری و ناپرهیزی از خوردن شیرینی و آجیل خودداری کنند.
وی با تاکید بر پرهیز از افراط در مصرف تنقلات شور به خصوص در افرادیکه دارای فشار خون هستند گفت: میزان نمک مصرفی در روز باید در حدود ۵-۳ گرم باشد و این در حالی است که ایرانیان حدود ۱۲ تا ۱۵ گرم نمک مصرف می کنند که در ایام نوروزی و تعطیلات این میزان افزایش نیز می یابد.
رزازی همچنین مصرف زیاد شیرینی جات و شکلات را نیز مضر دانست و خاطرنشان کرد: مصرف زیاد مواد قندی باعث افزایش دریافت انرژی و در نهایت باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین مصرف مواد قندی باعث افزایش سریع قند و متعاقب آن ترشح انسولین و سپس افت قند خون می شود و شخص دوباره تمایل به خوردن قند بیشتری پیدا می کند.
رزازی گفت: ترشح زیاد انسولین از سلولهای غده پانکراس باعث آسیب و در نهایت تخریب این سلولها شده و شخص را مستعد ابتلا به دیابت می کند از اینرو توصیه می شود در میهمانی ها از انواع میوه و آجیل های خام و یا کم نمک به جای شیرینی و شکلات استفاده شود.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان قزوین، یبوست را یکی از ناراحتی هایی عنوان کرد که مسافران از آن شکایت دارند و گفت: بهترین راه پیشگیری از یبوست مصرف کافی میوه و سبزیجات به مقدار ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم و نوشیدن آب به مقدار ۸ لیوان در روز می باشد.
وی اضافه کرد: البته بعضی میوه ها مانند موز، خریزه و خرما دارای انرژی زیاد و چاق کننده و قند خون دیابتی ها را سریعا بالا خواهد برد بنابراین مصرف انواع سبزیجات با فیبر بالا مانند کاهو، کرفس و سبزی خوردن ضمن تامین ویتامینهای مورد نیاز بدن به پیشگیری و رفع یبوست کمک می کند.
رزازی همچنین پیاده روی در این ایام را ضمن افزایش تحرک بدنی و تناسب اندام برای کاهش مشکلات ناشی از یبوست نیز بسیار موثر دانست.
وی گفت: توصیه می شود در این ایام وعده های اصلی غذایی حذف نشود، زیرا حذف وعده های غذایی باعث افزایش اشتها و پرخوری در تنقلات می شود و ضمن افزایش وزن، دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را کاهش می دهد.
رزازی با بیان اینکه فقط می توان به علت دریافت میان وعده های متعدد و پر انرژی، حجم وعده های اصلی را کاهش داد گفت: نوشابه ها و انواع نوشیدنی های صنعتی حاوی قند بالایی هستند بنابراین توصیه می شود از آب سالم، آب میوه های طبیعی و دوغ کم نمک و بدون گاز به عنوان نوشیدنی استفاده شود.
وی در ادامه بر پرهیز از خرید شیرینی های فله ای و حاوی رنگ و همچنین شیرینی جات تر تاکید کرد و گفت: شیرینی های رنگی دارای رنگ های مصنوعی و سرطان زا هستند و شیرینی های تر نیز باعث مسمومیت و انتقال بعضی بیماریها به مصرف کننده می شود.
رزازی افزود: افراد در هنگام مسافرت از دستفروشان و فروشنده های دوره گرد خرید نکنند زیرا محصولاتی که توسط این گروه عرضه می شود از کیفیت پایین برخوردار بوده و همچنین دارای آلودگی های مختلفی است که مصرف کننده را دچار بیماری می کند.
وی با اشاره به خودداری از از پخت و حمل طولانی غذاهای پخته شده به خصوص غذاهای آبکی، گفت: وقتی دمای غذا از ۷۰ درجه سانتیگراد کمتر شود میکرو ارگانیسم ها در آن رشد کرده و باعث ایجاد مسمومیت یا بیماری در مصرف کننده خواهد شد در این گونه موارد بهتر است از مواد غذایی بسته بندی شده مثل کنسرو ماهی و کنسرو انواع خورشت ها استفاده شود.
رزازی جوشاندن ۱۰ دقیقه ای تمام کنسروها قبل از مصرف را لازم دانست و خاطرنشان کرد: می توان این گونه کنسروها را قبل از مسافرت در منزل جوشاند و در بین راه از آنها استفاده کرد.
وی با بیان اینکه تمام فراورده های دریایی به سرعت فاسد می شوند، گفت: ماهی در زیر یخ تنها دو روز سالم باقی می ماند لذا در صورت خرید فرآورده های دریایی به خصوص ماهی باید توجه داشت که سریعا در داخل یخچال قرار گیرد.
رزازی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات عید تحرک افراد کمتر شده و میزان مصرف شیرینی جات افزایش می یابد از بیماران دیابتی خواست ضمن مراقبت از افزایش قند خون خود در تمام ایام، رژیم مخصوص خود را رعایت نمایند.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان قزوین در پایان همچنین روزانه یک تا دو ساعت پیاده روی و طی مسافتهای کوتاه را در افزایش تحرک بدنی، تناسب اندام و تعادل انرژی در بدن افراد موثر دانست.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.