حضور نوزاد در زندگی تازه مادران

حضور نوزاد در زندگی تازه مادران

مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند دچار استرس ها و مشکلات فراوانی می شوند بیقراری های نوزاد مادران را کلافه و استرس آن ها را افزایش میدهد. برهم خوردن خواب مادر و ناتوانی وی در رسیدگی به امور شخصی اش به واسطه حضور نوزاد مشکل ساز خواهد شد.

از همان لحظه اولی که یک کودک قدم به این دنیا می‌گذارد، زندگی مادر دگرگون می‌شود و کلی استرس و خستگی با خود به همراه دارد. به کمک این راهکارها استرس این دوران را مدیریت کنید:

۱- در برابر مصرف کافئین مقاومت کنید. درست است که با این کار زمان می‌خرید، اما مصرف کافئین علاوه بر اینکه مانع خوابتان می‌شود،اگر نوزاد را خودتان شیر می‌دهید برنامه خواب او را نیز به هم می‌ریزد و شرایط را سخت‌تر می‌کند. هرگاه نوزاد به خواب رفت خودتان هم در کنارش استراحت کنید. شما باید انرژی کافی برای مراقبت از او را داشته باشید.

۲- احتمالا دوستان و آشنایان برای دیدن نوزاد می‌آیند. برای این کار برنامه‌ریزی کنید و اطلاع دهیدکه چه روزی مناسب است. خیلی راحت از آن‌ها بخواهید که اگر بیمار هستند نوزاد را بغل نکنند و دیگران هم پیش از دست زدن به نوزاد دست‌هایشان را بشویند.

۳- منتظر بالا و پایین شدن احساساتتان باشید. ممکن است در عرض یک ساعت هم قربان دست و پای کوچک او بروید و هم ناراحت استقلال از دست رفته‌تان باشید.سعی کنید احساساتتان را با همسرتان در میان بگذارید و اجازه دهید افکار در ذهنتان بیایند و بروند اما به آن‌ها توجه نکنید زیرا ممکن است دچار افسردگی پس از زایمان شوید.

۴- کمی در استانداردهایتان تجدید نظر کنید. لباس‌های شسته شده را تا نکنید، گردگیری روزانه را یک روز در میان کنید، حمام و توالت را هر روز نشویید و گاهی برای شام نان و پنیر آماده کنید

۵.اگر بهانه‌گیری نوزاد اعصابتان را خرد کرده است با او به گردش بروید. هم برای خودتان خوب است هم برای او.

۶- زمانی که اطرافیان می‌خواهند به شما کمک کنند، قبول کنید. اجازه دهید یا کودک را نگه دارند یا جارو و خرید را به آن‌ها بسپارید.

۷- گاهی اوقات می‌توانید کودک را به همسرتان یا شخص قابل اعتماد دیگری بسپارید و با همسر یا دوستتان برای صرف ناهار بیرون بروید.

۸- این دوران زود می‌گذرد پس قدر آن را بدانید حتی زمان‌هایی که همه چیز آشفته بود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.