دستور پخت خورش کدو حلوایی یک خورش پاییزی زمستانی

دستور پخت خورش کدو حلوایی یک خورش پاییزی زمستانی

دستور پخت خورش کدو حلوایی پاییزی

در زیر دستور پخت خورش کدو حلوایی را برای شما قرار داده ایم . این نوع کدو در آشپزی کاربردهای بسیار زیادی در تهیه انواع غذاها , پوره ها و مرباها دارد که امروز آموزش خورش آنرا برایتان قرار داده ایم امیدوارم که از تهیه این خورش لذت ببرید.

کدو حلوایی از جمله سبزیجات “پاییزی و زمستانی” است که در پخت انواع دسرها و غذاهای فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.خورش کدو حلوایی نیز یکی از این غذاهای فصلی و خوشمزه است که در آن، کدو حلوایی ماده اصلی بوده و به همراه آلو، مزه‌دار می‌شود.در بعضی از شهرها این خورش قدیمی را به‌عنوان شام یلدایی در آخرین شب پاییز می‌پزند و از خوردن آن در جمع خانوادگی، بسیار لذت می‌برند.

مواد لازم و دستور پخت خورش کدو حلوایی :

گوشت خورشی                            ۳۰۰ گرم

کدو حلوایی                                    یک کیلوگرم

پیاز متوسط                                    ۲ عدد

آلو بخارا                                          ۱۰۰ گرم

پودر زعفران حل شده در آب            یک قاشق سوپ‌خوری

روغن مایع                                     مقداری برای سرخ کردن

رب گوجه‌فرنگی                              یک قاشق سوپ‌خوری

دارچین                                          یک قاشق چای‌خوری سرپُر

نمک و فلفل                                   به میزان لازم

 

دستور پخت خورش کدو حلوایی

۱- ابتدا کدو را شسته و پس از پوست کندن، به صورت هلال‌های کوچک خرد کنید.سپس یک عدد از پیازها را ریز کرده و در تابه‌ای حاوی روغن سرخ کنید تا کمی طلایی‌رنگ شود. حالا کدوی خرد شده را به پیاز داغ اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید.

۲- گوشت را نیز شسته و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. پس از آن، پیاز دیگری را نیز به صورت خلالی خرد کنید. سپس داخل قابلمه‌ای مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. حالا پیاز خردشده را در روغن سرخ کنید. در حین سرخ‌شدن پیاز، تکه‌های گوشت را نیز اضافه کرده و به همراه پیاز تفت دهید.حالا برای پختن گوشت، دو پیمانه آب جوشیده را به مخلوط گوشت و پیاز داغ افزوده و در ظرف را بگذارید تا گوشت روی حرارت کم اجاق‌گاز بپزد.نکته: ‌برای آنکه گوشت هنگام پخت طعم‌دار شود، زعفران محلول در آب جوشیده را نیز به آن اضافه کنید.

۳- در فاصله پختن گوشت، آلوها را خوب شسته و به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید. سپس آنها را داخل سبدی آبکشی کنید.در مراحل پایانی پخت گوشت، آلو را به همراه رب گوجه‌فرنگی اضافه کرده و همچنان به مدت ۲ ساعت دیگر روی حرارت بگذارید.نکته: رب را پیش از اضافه‌کردن به گوشت، کمی در روغن تفت دهید تا رنگ بهتری در غذا ایجاد کند.

۴- با توجه به اینکه کدو – به‌خصوص در صورتی که تکه‌های آن ریز و نازک باشد – به سرعت پخته و له می‌شود، پس از اضافه‌کردن کدو، خورش را مدت زمان زیادی روی شعله اجاق‌گاز حرارت ندهید.برای این منظور، باتوجه به اندازه تکه‌های کدو، یک ربع تا نیم‌ساعت زمان کافی است. در ضمن دارچین و نمک و فلفل را نیز به همراه کدو به غذا اضافه کنید.

نکات:

۱- درصورتی که این خورش را با طعم ملس متمایل به ترش دوست دارید، ۲ قاشق سوپ‌خوری آبغوره یا آب لیمو ترش به آن اضافه کنید.

۲- افرادی که به خورش‌های شیرین علاقه‌مندند، می‌توانند با اضافه‌کردن آلو و همچنین یک قاشق سوپ‌خوری شکر به خورش، طعم آن را شیرین‌تر کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.