نکاتی که در زمان خرید ماهی شانک باید رعایت نماییم!!

خرید ماهی شانک اصل چندان کار راحتی نیست. در ابتدای امر شما باید به خوبی ماهی شانک اصل را بشناسید در ادامه باید از قیمت ماهی شانک اصل در بازار خبر داشته و همچنین بتوانید نوع تازه و صید روز این ماهی را از دیگر محصولات موجود در بازار تشخیص دهید. درست است که ماهی شانک صید روز ماهی خیلی خوشمزه و لذیذی است اما عدم تشخیص درست آن ممکن است باعث شود کلا از غذای دریایی متنفر شوید.

ما در این متن تلاش کرده‌ایم روش‌های تشخیص ماهی شانک صید روذ را به شما معرفی کنیم. اگر به این موضوع علاقه دارید این متن را تا انتها دنبال کنید.

روش‌های تشخیص ماهی شانک صید روز

روش‌های تشخیص ماهی شانک صید روز

هنگام خرید ماهی شانک صید روز بهتر است اصلا عجله نکنید. اگر کسانی را می‌شناسید که با محصولات دریایی جنوب آشنایی دارند از آن‌ها کمک بگیرید در غیر این صورت فقط به موارد زیر دقت کنید:

۱-     به تازه بودن این ماهی دقت کنید.

تازه بودن ماهی شانک شرط اول خرید آن به حساب می آید. ماهی‌های جنوب به علت زندگی در آب‌های آزاد و اقیانوسی جزو محصولات ارگانیک به حساب می‌آیند، محصولات ارگانیک خصوصا اگر ماهی باشد باید در هنگام خرید و ورود به منزل شما بیش از یک هفته (با رعایت اصول حمل و نگهداری) از صیدش نگذشته باشد.

هنگام خرید ماهی شانک برای تشخیص تازگی به چشمان ماهی نگاه کنید، چشمان ماهی تازه سفید و شفاف است، در وهله بعدی ماهی تازه پوست شفافی دارد و اگر بر روی بدن ماهی تازه دست بکشید نباید خیلی دستتان به اصطلاح لجز شود و در آخر ماهی که در حال فاسد شدن است از آب شوش‌هایش بوی گندیدگی به مشام می‌رسد.

۲-     به رنگ گوشت ماهی توجه کنید

ماهی شانک صید روز دریای جنوب دارای گوشتی سفید و نرم با بافت لطیف، میزان خار و تیغ بسیار کم که به راحتی جدا شده و آزار دهنده نیست.

۳-     شکل ظاهری این ماهی را به خاطر بسپارید

ماهی شانک اصل می‌‌‌‌تواند گاهی به یک متر و وزن ۱۴ کیلوگرم نیز برسند. این ماهی دارای بدنی چهار گوش با ارتفاع بلند و در مقطع فشرده است. باله‌ی پشتی ماهی شانک دارای ۱۱ شعاع سخت و ۱۰ شعاع نرم بوده و باله مخرجی نیز دارای ۸ الی ۹ شعاع سخت است. دومین شعاع سخت این باله نسبت به دیگر شعاع‌‌‌‌ها بلندتر شده و ماهی کوفر دارای ۲۴ مهره در ستون فقرات خود می‌‌‌‌باشد. تخم‌‌‌‌ریزی این ماهی در آبهای خلیج فارس در ماه‌‌‌‌های اسفند تا فروردین رخ می‌‌‌‌دهد. دارای ارزش اقتصادی و تجاری بسیار بالایی می‌‌‌‌باشد و مستعد پرورش نیز است. طول چنگالی معمول در این ماهی ۴۰ سانتی‌‌‌‌متر و وزن معمول آن ۵/۱ کیلوگرم می‌‌‌‌باشد.

۴-     به رنگ فلس‌ها دقت کنید

فلس‌های ماهی تازه کاملاً براق و لیز است و به پوست چسبیده است و به آسانی جدا نمی‌شود ولی چروکیدگی و سستی فلس و ماندن جای انگشت روی پوست ، نشانه ماندگی ماهی است .

۵-     ماهی را در دستانتان بگیرید

زمانی که دم ماهی شانک را در دست می‌گیرید ماهی باید کاملاً استوار در جای خود بایستد . گوشت ماهی تازه سفت است و حالت لاستیکی دارد و به استخوان چسبیده است . حالت خمیری و رنگ کدر و مات دلیل بر ماندگی ماهی است .

۶-     به حالت آبشش‌ها توجه کنید

آبشش ماهی شانک تازه قرمز است و بوی نامطبوع نمی‌دهد . آبشش ماهی مونده به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای است و مایع لزج و بدبویی روی آن را می‌پوشاند.

۷-     به حالت دهان دقت کنید

مثل آبشش‌ها به دهان ماهی نیز توجه کنید. ماهی شانک تازه دهان بسته‌ای دارد؛ در ماهی مانده و فاسد دهان ماهی باز است. اینکه در این شرایط، ماهی کاملا فاسد است یا فقط تازه نیست را باید با توجه به نشانه‌های دیگر بفهمید.

۸-     آن را روی آب شناور کنید

در شرایطی که ماهی که می‌خرید در ظرف‌های بزرگ آب قرار دارد، می‌تواند وضعیت آن را از این نظر نیز بررسی کنید. اگر ماهی در آب فرو می‌رود تازه است اما اگر مانده یا فاسد باشد، روی آب شناور می‌ماند.

۹-     به خون داخل بدن ماهی توجه کنید

هنگام خرید ماهی به رنگ و بوی خونی که در بدنش هست توجه کنید؛ اگر قرمز است و بوی خاصی ندارد، ماهی تازه است .


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *