روزه داری و بوی دهان

روزه داری و بوی دهان

غالبا در ماه رمضان بوی بد دهان همراه روزه داران خواهد شد برای پیشگیری از این حالت می توانید از روش های مختلفی کمک بگیرید. با مصرف برخی میوه ها در وعده سحری می توانید مشکلات معده خود را برطرف کنید و بوی بد دهانتان را رفع کنید.

برخی نکات رفع بد بویی دهان در ماه رمضان؛

در طول ماه رمضان، رعایت این موارد هم برای رفع بوی بد دهان ضروری است:

۱. زردآلو برای کسانی که معده گرم دارند، بوی بد دهان را برطرف می‌کند و مصرف خیسانده برگه آن، خارج‌کننده صفرا است. حتی ملین طبع، مسکن تشنگی، جوشش خون و التهاب معده محسوب می‌شود. در طب جدید هم مصرف زردآلو برای بهبود زخم‌ها و التهابات معده موثرتر دانسته شده است. همچنین مصرف میوه‌هایی مثل انار و گلابی و بِه در ماه رمضان برای این افراد مفید هستند.

کسانی که دچار تجمع بلغم در معده هستند، باید از غذاهای چرب و آبکی و سنگین و خمیری مثل آش رشته، ماکارونی، قارچ و انواع تریدها پرهیز کنند. مصرف گل‌قند و کرفس برای آنان مفید خواهد بود. گل‌قند، مقوی مغز و معده است، رطوبات اضافی معده را خشک می‌کند و مانع صعود بخارات غذا از معده به سر می‌شود. کرفس، سردی احشا را برطرف می‌سازد و بادهای موجود در معده و روده را تحلیل می‌برد.

طب جدید هم نقش موثر کرفس را در درمان بیماری‌های معده نشان می‌دهد. این افراد می‌توانند در ماه رمضان از مویز بدون دانه که پودر مورد به‌جای آن ریخته شده باشد، استفاده کنند. این ترکیب نیز در رفع بوی بد دهان نقش موثری دارد. تقویت معده و منع صعود بخارات معده به سر از خواص مورد است. یکی از غذاهای مفید برای این افراد، گوشت کبک، دراج یا تیهو است که با نخود، زیره، شوید، دارچین، زعفران و میخک پخته شود.

تمام افراد، خصوصا کسانی که از بیماری ریفلاکس اسید و غذا از مری به معده رنج می‌برند، باید در این ماه از غذاها و ترکیبات نفاخ پرهیز کنند. برخی افراد بلافاصله پس از خوردن وعده غذایی دراز می‌کشند و برخی از آن‌ها سیگار می‌کشند. متاسفانه انجام دادن چنین کارهایی، برگشت اسید از معده به مری را تشدید می‌کند.

این افراد هنگام افطار و شام باید از نوشیدن دوغ، نوشابه و خوردن غذاهای چرب و حتی گوجه‌فرنگی و مرکبات پرهیز کنند. به‌علاوه، نباید پُرخوری کنند یا تُند غذا بخورند. همه افراد، خصوصا چنین افرادی، باید غذا را با آرامش بجوند و در هنگام غذا خوردن از عصبانیت و صحبت‌های ناراحت‌کننده دوری کنند و زمان غذا خوردن با شادی بگذرانند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *