شیردهی و سرطان

شیردهی و سرطان

شیردهی مادرانی که از بیماری سرطان رنج میبرند نسبت به دیگر مادران متفاوت است آن ها باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند و شرایط شیردهی را قبل و بعد از پرتودرمانی یا عمل جراحی از پزشکشان بپرسند تا به شیرخوارشان آسیبی وارد نشود.

بسیاری از مادرانی که درگیر سرطان هستند و تحت درمان قرار دارند، بر سر اینکه به نوزادشان شیر بدهند یا خیر با خود در جدال هستند. تصمیم‌گیری درباره این مسئله کاملا به شرایط درمانی مادر بستگی دارد و نمی‌توان یک دستور کلی برای آن صادر کرد. اما به کمک اطلاعات زیر می‌توانید به درستی تصمیم‌گیری کنید.

همه ما می‌دانیم که تغذیه نوزاد با شیر مادر هم به نفع نوزاد است و هم برای مادر منافع زیادی دارد. اما آیا زمانی که مادر تحت شیمی‌درمانی، عمل جراحی یا پرتودرمانی قرار دارد باز هم می‌تواند به نوزاد شیر بدهد؟ بهترین کار این است که پیش از شیردهی، با متخصص تومورشناسی، پزشک جراح و پزشک اطفال مشورت کنیدو درباره بی‌خطر بودن شیردهی مطمئن شوید. زیرا بعضی شرایط به مادر اجازه می‌دهد که به نوزادش شیر دهد اما در برخی موارد هم شیر دادن به نوزاد در طی درمان کار خطرناکی است. شیردهی با وجود داروهای شیمی‌درمانی بسیاری از داروها، با شیردهی تناقضی ندارند. برای مثال ایبوپروفن که برای تسکین درد استفاده می‌شودیا بسیاری از اسپری‌های تنفسی که برای درمان آسم کاربرد دارند. اما داروهای شیمی‌درمانی، یک بحث کاملا متفاوت است. مادری که تحت شیمی‌درمانی قرار دارد نمی‌تواند از شیر خودش نوزاد را تغذیه کند زیرا داروها وارد شیر شده و همان‌طور که جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرند، جلوی رشد نوزاد را نیز می‌گیرند. در این حالت تصمیم با مادر استکه آیا می‌خواهد به طور کلی کودک را از شیر بگیرد یا اینکه در طی درمان با داروهای شیمی‌درمانی، شیرش را بدوشد و دور بریزد تا زمانی که پزشک اجازه دهد شیردهی از سر گرفته شود.

شیردهی، قبل و بعد از عمل جراحی در طی عمل جراحی باید برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر برایتان مقدور است، ذخیره خوبی از شیر خودتان تهیه کنیدو برای روز عمل و یا حتی قبل و بعد از آن کنار بگذارید. در این صورت کودکتان می‌تواند حتی در نبود شما از شیرتان تغذیه کند. بهتر است از پزشکتان سؤال کنید که چه نوع دارویی برای بیهوشی در طی عمل دریافت خواهید کرد. برخی از داروها برای مدتی در بدن باقی می‌مانند و در این زمان نباید به نوزاد شیر بدهید اما اثر برخی دیگر به سرعت از بین می‌رود.

در روز عمل نیز به پزشکان یادآوری کنید که کودک‌تان را شیر می‌دهید و قصد دارید پس از عمل هم به این کار ادامه بدهید. پس از عمل با دستور پزشک می‌توانید شیردهی را ادامه دهید. شیردهی در طول پرتودرمانی اگر تحت پرتو درمانی قرار می‌گیرید، حتما پزشکتان را از این مسئله آگاه کنید. میزان خطر پرتودرمانی برای نوزاد شیرخوار،بستگی به این دارد که کدام قسمت از بدنتان تحت تابش پرتو قرار می‌گیرد و چه نوع اشعه‌ای دریافت می‌کنید. برای مثال رایج‌ترین نوع درمان با اشعه، تابش خارجی پرتو است که معمولا خطری برای شیردهی شما ندارد البته تا وقتی که با شیمی‌درمانی همراه نباشد. اما استثنائاتی هم وجود دارند. برای مثال در براکی‌تراپی که نوعی پرتودرمانی داخلی است،ذره‌ای ایزوتوپ پرتوزا مانند ایریدیوم-۱۹۲، طلای-۱۹۸، ید-۱۲۵ و پالادیوم-۱۰۳ در کنار سلول سرطانی قرار می‌دهند که پس از باز شدن به تدریج سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. خطری که در این روش درمانی ممکن است برای شیرخوار وجود داشته باشد، مربوط به زمان باقی ماندن این ذرات در بدن مادر است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *