طرز تهیه چکدیرمه پلوی سنتی مردم ترکمن

طرز تهیه چکدیرمه پلوی سنتی مردم ترکمن

طرز تهیه چکدیرمه ترکمنی

شاید تابحال از غذاهای سنتی مردم ترکمن چیز زیادی نشنیده باشید در زیر طرز تهیه چکدیرمه یک پلوی بسیار سنتی ترکمنی را قرار داده ایم. امیدوارم این پلوی لذیذ که با استفاده از سیر میتوانید آنرا خوشبو کنید را حتما در منزل بپزید.

مواد لازم براى تهیه‌ی غذا  ی چکدیرمه برای چهار نفر:

برنج: ۸۰۰گرم

روغن: بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ گرم

گوشت گوساله یا بره‌ی شش ماهه با استخوان: ۴۰۰ گرم (یا ۴۰۰ گرم گوشت مرغ)

پیاز: یک عدد متوسط

رب گوجه‌فرنگی: ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار لازم
همراه غذا: ماست،ترشی، سبزیجات و سالاد

طرز تهیه چکدیرمه

ابتدا روغن را در دیگ ته‌گرد چدنی می‌ریزیم. پس از داغ شدن روغن ،گوشت را به‌اندازه‌ های ۵۰ گرمی قطعه‌قطعه می‌کنیم و با روغن داغ حدود ده دقیقه تفت می‌دهیم تا رنگش مایل به قهوه‌ای شود.در این مرحله پیاز خوردشده‌را در دیگ می‌ریزیم. برای این که پیاز نسوزد، حرارت اجاق را کمتر می‌کنیم تا حدود ۲۵ دقیقه به آرامی با گوشت پخته‌شود.برخی دوست دارند چکدیرمه به رنگ قهوه‌ای سیر درآید بدین خاطر گوشت و پیاز را در این مرحله باحرارت بیشتر می‌پزند. اکنون رب‌گوجه را بیفزایید تا در اثر پختن ،حالت طبیعی و طعم خامى خود را از دست بدهد.دراین مرحله حدود دو لیتر آب یا کمتر از آن – بسته به نوع برنج- در دیگ می‌ریزیم و شعله‌ی اجاق رابیشتر می‌کنیم تاآب بجوشد . بعد جوشش آب را خیلی آرام می‌کنیم ولی به شکلی که از جوش نیفتد.

پختن غذا حدود دو ساعت طول می کشد؛ تا زمانی که تقریباً نیم لیتر از آب تبخیر شود. برنج شسته و آماده را درون دیگ می‌ریزیم و به‌هم می‌زنیم.مزه‌ی نمک را می چشیم و به میزان دل خواه تنظیم می‌کنیم.آب حدود چهار سانتی‌متر بالاتر از برنج باید باشد.شعله را بالا برده، بلافاصله پس از به جوش آمدن کم می‌کنیم تا برنج به آرامی آب را به خود بکشد.( نام غذا چکدیرمه از این مرحله یعنی جذب آب به برنج گرفته‌شده‌است) پس از حدود ۱۵دقیقه که آب به طور کامل کشیده شد،با ته کفگیر روی برنج می زنیم تا مطمئن شویم که ته برنج هیچ آبی نمانده است.

در این مرحله برنج را از ته دیگ به طور کامل از تمام جوانب برمی گردانیم.اگر تشخیص دادید که برنج خام است و با دم کردن پخته نمی شود،نصف لیوان آب روی برنج بریزید.اگر ته دیگ نیاز دارید شعله را کمی بیشتر کنیدوگرنه با حرارت کمتر برنج حدود بیست دقیقه بر اثر بخار پخته می شود.

مراحل تهیه ی چکدیرمه:

۱- ریختن روغن در دیگ چدنی و داغ کردن آن

۲- تفت دادن گوشت در روغن

۳-کم نمودن حرارت و سرخ کردن پیاز

۴- افزودن رب گوجه و پختن آن

۵- افزودن حدود دو لیترآب و بالا بردن شعله ی اجاق

۶- تبخیر حدود نیم لیتر آب براثر جوشیدن

۷- ریختن برنج در دیگ و افزودن حرارت شعله برای چند لحظه تا حد جوشش آب

۸- کاستن حرارت و جذب شدن آب به برنج در طی ۱۵ دقیقه

۹- برگرداندن برنج با کفگیر از ته به روی دیگ
۱۰- پختن غذا با حرارت کم در حدود ۲۰ دقیقه


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.