عوارض دود کردن قلیان

عوارض دود کردن قلیان

اگر از طرفداران قلیان هستید بهتر است با موارد آسیب رسان موجود در آن نیز آشنایی پیدا کنید قلیان حاوی تنباکو است این ماده سرب زیادی در خود پنهان کرده است و عامل مهمی در ایجاد سرطان خون در بدن مصرف کنندگان به شمار می رود.

یکی از مسائل مهمی که در سال‌های اخیر درباره انواع تنباکوهای مصرفی در قلیان‌ها مطرح بوده و است، مساله وجود سرب در تنباکوهاست. به تازگی، دکتر خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، آمار جدیدی را در این باره در گفتگو با ایسنا ارائه داده: «براساس آمار و تحقیقات صورت گرفته،در تنباکوهای معطر تا ۵۰ برابر حد مجاز سرب پیدا شده و برهمین اساس این تنباکوها قطعا سرطان‌زا هستند». دکتر صادق‌نیت اشاره‌ای هم به ترکیبات سرطانی موجود در قلیان‌های معطر میوه‌ای داشته و تاکید کرده است که کیفیت تنباکوهای قلیان بسیار پایین است و برخلاف باور عامه مردم، آب موجود در قلیان هم نمی‌تواندمواد مضر را در خود حل کند، زیرا ترکیبات این مواد حلال در آب نیستند و عملا فضا را برای استنشاق بیشتر این مواد آماده‌تر می‌کنند. وی از ترکیبی به نام «بنزن» به عنوان خطرناک‌ترین حلال صنعتی موجود در تنباکوهای اسانس‌دار نام برده و افزوده است: «بنزن، مهم‌ترین عامل در بروز سرطان خون است.

دود قلیان از طریق پوست نیز قابل جذب است، به همین دلیل هم کودکان نباید در معرض دود سفید قلیان قرار بگیرند». رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با انتقاد از اینکه مصرف قلیان در کشور خانوادگی شده است، ادامه داد: «مصرف یک وعده قلیان برابر با دود کردن ۱۰۰ نخ سیگار و به عبارتی پنج پاکت سیگار است.

از این رو، افزایش سرطان ریه در جامعه بدون شک مربوط به مصرف سیگار و قلیان است و در کشور ما سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید مواد دخانی مانند سیگار و قلیان خرج می‌کنند و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان این افراد می‌شود. دکتر صادق‌نیت به نکته قابل تامل دیگری هم اشاره کرد و گفت: «در اماکن عمومی حدود ۲۸ استان کشور، قلیانی عرضه نمی‌شود، اما متاسفانه در تهران و چند استان دیگر شاهد عرضه مستقیم قلیان در اماکن عمومی هستیم».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *