پرهیزات مهم برای مبتلایان به سنگ کلیه

پرهیزات مهم برای مبتلایان به سنگ کلیه

افرادی که از سنگ کلیه رنج میبرند هرگز نباید اجازه دهند در بدنشان مشکل کم آبی به وجود بیاید آن ها باید از برخی پرهیزات غذایی مهم پیروی کنند به عنوان مثال از مصرف شیرینی جات و  گوشت‌های مضر و برخی نان‌های مضر باید پرهیز کنند.

افراد روزه‌دار در طی روز، خصوصا در فصل تابستان، در معرض کم‌آبی قرار می‌گیرند و مواد زائد با غلظت بالا در ادرارشان دفع می‌شود. با توجه به همین شرایط، کسانی که سنگ کلیه و سنگ مجاری ادراری دارند، باید توجه ویژه‌ای به سلامت خودشان در طول ماه رمضان داشته باشند. نتایج چند تحقیق جدید حاکی از آن استکه روزه گرفتن در ماه رمضان برای بیماران دچار سنگ کلیه منعی ندارد، اما رعایت نکات زیر برای آنان ضروری است. این بیماران نباید از گوشت‌ها، نان‌ها، غذاها، میوه‌ها و سایر مواد غذایی مضر استفاده کنند. گوشت‌های مضر برای آنان شامل گوشت شتر، گوشت گاو و گوساله، گوشت‌های مانده و ماهی شور می‌شود.

نان‌های مضر برای آنان شامل نان فطیر (نان باگت و ساندویچی هم نان فطیر محسوب می‌شوند، نان حواری (نان گندمی که آرد آن نرم بوده و سبوس آن را بیش از حد گرفته باشند). نان فطیر به علت تولید باد در شکم و خروج آرام و کند از روده‌ها، نامرغوب است و نیز سبب تولید سنگ کلیه و مجاری می‌شود. غذاهای مضر برای آنان شامل کله‌پاچه، حلیم،حلواهای لزج، رشته، غذاهای مانده و فریزری، غذاهای کارخانه‌ای، قارچ، بادنجان و تخم‌مرغ آب‌پز می‌شود. این افراد همچنین نباید از میوه‌های شفتالو، زردآلو و گلابی خام استفاده کنند. انواع شیرینی‌های مصنوعی به‌مقدار زیاد، قهوه، شکلات و کاکائو نیز برای این افراد مضر است. بنابراین بیماران دچار سنگ کلیه به هیچ وجه نباید در ماه رمضان سراغ این مواد غذایی بروند تا بتوانند روزه‌داری مطلوبی را تجربه کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.