کاهش قند خون و ابتلا به سردرد با روزه داری

کاهش قند خون و ابتلا به سردرد با روزه داری

کاهش قند خون غالبا در طول روزه داری پدید می آید این حالت می تواند بسیار مشکل ساز باشد برای پیشگیری از این امر بهتر است به مصرف مایعات در وعده سحری و افطار بپردازید. کسانی که سردرد و میگرن دارند بیشتر درمعرض افت قند خون قرار دارند.

افرادی که در طول روزه‌داری به‌علت کاهش قند خون دچار سردرد می‌شوند، باید وعده سحری را حتما بخورند. البته این افراد نباید در وعده سحری از غذاها و نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی فرآوری‌شده و شکر زیاد استفاده کنند. مصرف قندهای سریع‌الجذب مثل شکر سفید، نبات، شکلات و شیرینی‌هایی که در قنادی‌ها تهیه می‌شوند،باعث بالا رفتن قند خون و ترشح زیاد انسولین و به‌دنبال آن، پایین افتادن سریع قند خون می‌گردد. این شرایط درنهایت به اعتیاد نسبت به مصرف قند و شکر و شیرینی ختم می‌شود. علاوه بر این، پایین آمدن قند خون موجب ترشح اپی‌نفرین از غدد فوق‌کلیوی می‌شود و درنتیجه قند ذخیره‌شده در کبد به‌صورت گلیکوژن،به گلوکز تبدیل می‌شود تا بتواند کاهش قند خون را جبران کند. در عین حال، ترشح اپی‌نفرین با انقباضی که در دیواره عروق ایجاد می‌کند، موجب بروز سردرد و میگرن می‌شود. عدم مصرف مایعات به‌مقدار کافی و بروز کم‌آبی، خصوصا در روزهای گرم تابستان و ماه رمضان، باعث تشدید بیماری در میان افراد مبتلا به سردرد و میگرن می‌شود.

به همین دلیل، مصرف میوه‌هایی مثل خیار، هندوانه، خربزه، انگور، ‌گلابی، انار، سیب، به، آلبالو و زردآلو در فاصله بین افطار تا سحر توصیه می‌گردد. البته مصرف میوه باید با غذا، یک تا یک‌ونیم ساعت فاصله داشته باشد. همچنین مصرف جلاب، ماءالشعیر، شربت لیمو و سکنجبین در این ماه می‌تواند مفید واقع شود. یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز سردرد در طول ماه رمضان،کاهش مصرف کافئین است. برای جلوگیری از این امر، افراد باید ۲ تا ۳ هفته قبل از شروع ماه رمضان، مصرف چای و قهوه و مواد دارای کافئین را در رژیم غذایی کاهش دهند تا بدن به‌تدریج به دریافت مقدار کمتری از کافئین در طول ماه رمضان عادت کند. مصرف چای سبز بدون کافئین به‌جای چای سیاه، می‌تواند در این زمینه به افراد روزه‌دار کمک کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.