کنترل سردرد در ماه رمضان

کنترل سردرد در ماه رمضان

کسانی که در حین روزه داری دائما دچار سردرد می شوند می توانند از برخی راهکارهای موثر برای کنترل این عارضه کمک بگیرند بهتر است با علل تاثیرگذار بر افزایش سردرد آشنا شوید و راهکارهای درمانی برای هریک را بیابید.

سردرد، یکی از بیماری‌های شایع در دنیا است که هزینه‌های بسیاری برای درمان آن صرف می‌شود. این بیماری، علت‌های مختلفی دارد. در بعضی افراد، گرسنگی طولانی‌مدت در صورت وجود علت‌های زمینه‌ای باعث تشدید سردرد می‌شود. این امر در ماه رمضان، خصوصا در فصل تابستان که روزهای طولانی‌تری دارد، حائز اهمیت خاصی است.

افراد مبتلا به میگرن نیز در این ماه از افزایش حملات سردرد شکایت می‌کنند. از دیدگاه طب جدید، مهم‌ترین علت‌های افزایش سردرد در طول روزه‌داری عبارت‌اند از:

۱. کمبود خواب و استراحت

۲. کاهش قند خون در طول روزه‌داری

۳. کم شدن مصرف کافئین توسط افراد

۴. کاهش مصرف سیگار و تنباکو

۵. کم‌آبی

۶. کم‌خونی اما از دیدگاه طب سنتی،علاوه بر موارد فوق، مشکلات دستگاه گوارش و معده نیز علت شایعی برای سردرد ناشی از گرسنگی محسوب می‌شود. کسانی که شرایط روزه گرفتن را دارا هستند، باید موارد زیر را برای پیشگیری از بروز سردرد در طول ماه رمضان رعایت کنند:

نیاز به خواب مثل نیاز به غذا واقعا یک نیاز اساسی برای انسان‌ها است.لذا باید طوری برنامه‌ریزی کرد که حداقل خواب مورد نیاز بدن در طول شبانه‌روز تامین شود. هنگام ماه مبارک رمضان، غالبه تغییرات خاصی در خواب و بیداری اکثر روزه‌داران به وجود می‌آید. بنابراین توصیه ما این است که افراد طوری برای ساعات خواب برنامه‌ریزی کنند که دچار کم‌خوابی آزاردهنده یا پرخوابی زیان‌بخش نشوند. افرادی که اصرار دارند در از ساعات نزدیک به غروب آفتاب تا هنگام مغرب شرعی بخوابند،باید بدانند که زمان نامناسبی را برای خوابیدن انتخاب کرده‌اند. خوابیدن با شکم پُر بلافاصله پس از سحر اصلا توصیه نمی‌شود، چون باعث پیدایش طعم نامطبوع در دهان، احساس کسالت، سردرد و بی‌نشاطی می‌گردد. البته خواب بلافاصله بعد از افطار نیز اصلا صحیح نیست، اما خواب در ساعات اولیه شب توصیه می‌شود. افرادی که قصد دارند عبادت‌های شبانه را در ماه رمضان تجربه کنند، نباید خواب‌شان را از ۵ تا ۶ ساعت کمتر کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *