آسیب رسان های خوراکی برای دندان

آسیب رسان های خوراکی برای دندان

مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های ورزشی، انواع پفک و لواشک باعث تخریب مینای دندان خواهند شد برای پیشگیری از آسیب به دندان ها باید از مصرف این قبیل خوراکی ها خودداری کنید به برخی از راهنمایی های دندانپزشکی در این باره دقت کنید.

نوشیدنی‌های ورزشی،‌ از نوشیدنی‌هایی هستند که دندان‌پزشکان از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در واقع این نوشیدنی‌ها حاوی ترکیبات اسیدی، قندی و مواد افزودنی شیمیایی خاصی است که می‌توانند مینای دندان را ضعیف کنند، و حتی حفره‌هایی ایجاد کنند که باکتری‌ها از طریق آن‌ها وارد دندان شوند.

یکی از متخصصان این حوزه می‌گوید: «مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند تاثیر منفی‌تری حتی از نوشابه‌ها بر روی سلامت دندان داشته باشد». اما اگر با این‌حال از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید، باید حداقل آن‌ها را با نی بنوشید. ضمن این‌که باید بعد از نوشیدن آن‌ها حتما از آب یا آدامس‌های بدون قند استفاده کنید تا ترکیبات اسیدی این نوشیدنی‌ها را خنثی کنید.

کربوهیدرات‌هایی مثل انواع نان‌ها،‌ ماکارونی‌ها و کراکرها مثل هله‌هوله‌های قندی به دندان‌ها نمی‌چسبند، اما این ویژگی را دارند که سریعا در دهان به قند تبدیل شوند.باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند، از این مواد قندی تغذیه می‌کنند و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.یکی از دندان‌پزشکان درباره این مسئله می‌گوید: «من اغلب سعی می‌کنم که از نشاسته‌های خیلی فرآوری‌شده استفاده نکنم، اما اگر به هر دلیلی یک ظرف ماکارونی بخورم، حتما سعی می‌کنم که به فاصله کمی مسواک بزنم، درست قبل از این‌که باکتری‌ها بتوانند مواد قندی را به اسید تبدیل کنند و دندان‌های من را از بین ببرند».

میکروب‌های دهان و دندان از قند و شکر تغذیه می‌کنند. قند و ‌شکر عمده‌ترین عامل پوسیدگی دندان است که در نهایت موجب تخریب مینای دندان‌ها می‌شود.

در گذشته با چای سیاه جوشیده فلورایدهای موجود در آن آزاد و جذب دندان می‌شد و از تخریب مینای دندان جلوگیری می‌کردند.

اگر افراد به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کنند، با تشخیص مناسب از تحمیل هزینه گزاف به منظور جبران آسیب‌های وارده به دندان‌هایشان همچون عصب‌کشی، روکشی و کشیدن جلوگیری می‌کنند.

استفاده کمتر از مواد قندی، رعایت بهداشت دهان و دندان شامل استفاده از نخ دندان و مسواک، ارتودنسی دندان‌های بهم ریخته و درست کردن دندان‌هایی که در گذشته عملیات ترمیم بر روی آنها به درستی انجام نشده از جمله اقدامات پیشگیری از تخریب مینای دندان است.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *