آشنایی با اصول رژیم غذایی دکتر اورنیش

آشنایی با اصول رژیم غذایی دکتر اورنیش

می خواهیم در این بخش شما را با رژیم دکتر ارنیش آشنا کنیم این پزشک قلب و عروق برای کاهش وزن بیمارانش از روش جدیدی پیروی میکند رژیم غذایی پیشنهادی او بر پایه گیاهخواری بنا شده است این رژیم بدون چربی است و محدودیت خوراکی ندارد.

این رژیم که توسط دکتر دین ارنیش استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پایه گذاری شده است، هیچ غذایی را کاملا ممنوع نمی‌کند بلکه غذاها را در یک طیف پنج گانه تقسیم بندی می‌کند. گروه اول، سالم‌ترین غذاها را شامل می‌شود که عبارتند از غذاهای کم چربی و کم نمک، غلات کامل، محصولات سویا،سبزیجات و میوه‌ها. گروه پنجم، کمترین سلامت را برای ما تامین می‌کند که شامل گوشت قرمز، غذاهای سرخ کرده، زرده تخم مرغ، سوسیس و کالباس، کره و خامه است. مزیت این رژیم این است که برای افراد گیاهخوار، بیماران قلبی و دیابتی و افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیز قابل اجرا است.

افراد در این رژیم تشویق می‌شوند که از گروه‌های یک تا سه استفاده نمایند و تا حد امکان کمتر به سراغ غذاهای گروه چهار و پنج بروند. در صورتی‌که شخصی از غذاهای گروه ۴ و ۵ مصرف نمود، تشویق می‌شود در روزهای آینده بیشتر از غذاهای گروه یک استفاده نماید. در این رژیم، چربی مصرفی به زیر ۱۰ درصد کالری روزانه محدود می‌شود.

قند و شکر، روغن، کافئین و روغن محدود می‌گردد، به عنوان مثال توصیه می‌شود که روزانه بیش از یک قاشق غذاخوری شکر استفاده نشود. در این رژیم روزانه یک عدد سفیده تخم مرغ و ۲ واحد لبنیات کم چربی توصیه می‌شود. مکمل‌هایی که در این رژیم توصیه می‌شوند هم عبارتند از مولتی ویتامین مینرال، کلسیم، ویتامین D و امگا-۳.

در این رژیم با حذف چربی از رژیم غذایی فرد بدون اینکه مجبور باشد کمتر بخورد کالری کمتری دریافت می کند. این رژیم مبتنی بر گیاهان است و تمامی روغن های پخت و پز و محصولات حیوانی را به استثنای شیر بدون چربی و ماست کم چرب، حذف می کند. در این رژیم غذاهای گیاهی دارای چربی بالا از قبیل مغزیات و دانه ها، آووکادو و زیتون خذف می شود. و فرد مجاز است کمتر از ۱۰ درصد کالری مورد نیاز خود را از چربی تامین نماید. که حدود ۱۵- ۲۵ گرم چربی در روز می شود. این رژیم غنی از فیبر است و اجازه مصرف متعادل نمک و قند را به فرد می دهد. این رژیم اگر چه کل کالری مصرفی را محدود نمی کند اما با مصرف کمتر چربی، فرد را وادار به مصرف کالری کمتری می کند. و به فرد اجازه می دهد تا به مقدار زیاد و به دفعات زیاد غذا بخورد. در این رژیم فرد مجاز به خوردن سه وعده غذا و یک یا دو میان وعده در روز که شامل غذاهای بدون چربی ( حبوبات، میوه ها، غلات و سبزیجات ) است این غذا ها را در هر ساعتی از روز به صورت نا محدود می توان مصرف کرد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.