آشنایی با موارد استفاده از حنا

آشنایی با موارد استفاده از حنا

از حنا برای درمان انواع مشکلات پوستی استفاده می شود برگ این گیاه ویژگی های درمانی زیادی دارد و برای رفع انواع مشکلات پوستی از جمله حساسیت و اگزما استفاده می شود. از دیرباز از این گیاه برای رنگ کردن موها استفاده شده است. با فواید درمانی این گیاه در ادامه این مطلب آشنا شوید.

حنا گیاهی درختچه‌ای با ارتفاع تا ۷ متر است. برگ‌های آن ساده، بیضی شکل، نوک‌تیز و به طول تا ۳ و عرض تا ۱ سانتی‌متر هستند.

۲- قسمت مورد استفاده حنا، برگ آن است. درختچه حنا در مناطق جنوبی ایران، از جمله اطراف بندرعباس و بوشهر، استان سیستان و بلوچستان (اطراف چابهار)، استان کرمان (کرمان، بم و نرماشیر)، استان خوزستان (اطراف اهواز) و یزد رویش دارد.

۳- یکی از مهم‌ترین اجسامی که شناسایی و استاندارد کردن حنا نیز با آن صورت می‌گیرد، ترکیب لاوسون است که حدود ۱ درصد حنا را تشکیل می‌دهد. این ماده، منبع رنگ حنا نیز هست. ترکیبات دیگر حنا، شامل کومارین،گزانتون‌ها، فلاونوئیدها، تانن به میزان ۵ تا ۱۰ درصد، مقداری اسید گالیک به حالت آزاد و مقدار کمی استرول از جمله سیستوسترول هستند.

۴- با توجه به اینکه حنا یکی از گیاهان، با مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است، بسیار قابض می‌باشد؛ به همین دلیل از آن به طور خوراکی در اسهال خونی، زخم‌های روده‌ای-معده‌ای و به عنوان ادرارآور استفاده می‌شود.

۵- استعمال خارجی و موضعی حنا، به عنوان ضداگزما و در درمان بیماری‌های پوستی واگیردار، بیماری‌های قارچی پوستی و درمان زخم‌ها کاربرد دارد.

۶- در بسیاری از نقاط جهان ازجمله مصر، هندوستان، ایران، پاکستان، افغانستان،اروپای مرکزی و آمریکا، جهت رنگ کردن مو از آن استفاده می‌کنند.

۷- در حال حاضر، محصولات زیادی از حنا به عنوان مراقبت و محافظت از مو در جهان تهیه می شود، که از آن جمله می‌توان به حنای بدون رنگ اشاره کرد. این نوع حنا، رنگ طبیعی مو را حفظ و آن را درخشان می‌کند.

۸- حنا، همچنین خاصیت بهبود زخم‌های ناشی از عفونت باکتری‌های گرام مثبت را داشته و علیه قارچ‌های مولد کچلی، مانند تری‌کوفیتوز، اسپوروتریکوم و کریپتوکوکوس، مؤثر است.

۹-از دیگر خواص حنا، خاصیت نرم‌کنندگی و ضدآفتاب بودن آن است. به همین دلیل در فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی در سال‌های اخیر از آن استفاده می‌شود و جهت ترک‌خوردگی پوست، به خصوص دست و پا مؤثر است.

۱۰- در موارد بسیار نادر، ممکن است باعث تحریک پوست و حساسیت گردد.

۱۱- با توجه به اینکه بعضی از خواص حنا، مربوط به ماده رنگی آن است، به نظر نمی‌رسد که خواص طبیعی و حنای بی‌رنگ کاملا مشابه باشد. همچنین در هنگام جدا کردن ماده رنگی لاوسون، مواد دیگری نیز جدا می‌شوندکه در حنای بی‌رنگ حذف شده و یا به میزان کمتری وجود دارند.

۱۲- برای استفاده از حنا باید پودر آن را با کمی مواد اسیدی ضعیف، مانند آبلیمو، سرکه یا آب نارنج مخلوط نمود تا خمیری به دست آید. این خمیر را بگذارید مدتی بماند، سپس روی سر قرار دهید و برای جلوگیری از خشک شدن آن پلاستیک (یا پارچه نفوذناپذیر) روی سر ببندید و پس از چندین ساعت آن را بشویید. باید توجه داشت در صورتی که پس از درست کردن خمیر بلافاصله آن را روی سر قرار ندهید، رنگ‌ها کمرنگ و ناپایدار خواهد بود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.