آموزش بررسی سلامت بیضه

آموزش بررسی سلامت بیضه

بهتر است مردان به علائم و نشانه های بیماری در بیضه خود آشنا شوند این عارضه می تواند با تهدیدی برای سلامت دستگاه تناسلی مردان به شمار برود. خطر سرطان بیضه را جدی بگیرید می توانید با بررسی ساده شخصی این عارضه را شناسایی کرده و به درمان به موقع آن بپردازید.

بررسی سلامت بیضه.

بیضه عضوی تناسلی از بدن مرد است که مسئول تولید اسپرم و هورمون تستوسترون است. بیضه‌ها درون کیسه‌ای به اسم اسکروتوم قرار دارند. اندازه و شکل هر بیضه تقریبا شبیه به تخم مرغ است. در پشت هر بیضه لوله‌ی مارپیچی وجود دارد به اسم اپیدیدیم که محل جمع‌آوری و ذخیره اسپرم‌ها به حساب می‌آید.

بیضه‌ها در دوران جنینی در بدن نوزاد پسر تشکیل می‌شوند و پیش از تولد یا بلافاصله پس از تولد به سمت پایین و داخل کیسه اسکروتوم می‌افتند. اگر این اتفاق برای نوزادی نیفتد، می‌تواند خطر سرطان بیضه را در پی داشته باشد. هر مردی باید بداند که چطور شخصا بیضه‌هایش را آزمایش کند تا در صورت بروز هرگونه تغییری به پزشک مراجعه کند.

بهترین زمان برای انجام این کار پس از حمام کردن است که عضلات گرم و راحت هستند. برای بررسی بیضه‌ها ابتدا باید بایستید و پای راستتان را بر روی یک صندلی یا سطح دیگری با همین ارتفاع قرار دهید. سپس به آرامی کیسه بیضه را لمس کنید تا جایی که بیضه راست را پیدا کنید. بیضه را به آرامی اما محکم بین شصت و دیگر انگشتان هر دو دست بچرخانید

و با دقت به دنبال هرگونه بافت سخت و درشت باشید. پوست باید به راحتی بر روی بیضه حرکت کند بنابراین به آرامی سعی کنید تمام سطح بیضه را لمس کنید. اکنون پای چپ خود را بر روی صندلی قرار دهید و همین کار را برای بیضه سمت چپ تکرار کنید. معمولا بررسی شخصی بیضه، درد یا ناراحتی به همراه ندارد مگر اینکه بیضه متورم یا حساس شده باشد.

یک بافت سرطانی، معمولا سفت است و زمانی که آن را فشار می‌دهید هیچ دردی ندارد. در صورتی که در طی انجام آزمایش مشاهده کردید که بیضه‌هایتان متورم شده‌اند، یک یا هر دو بیضه را پیدا نکردید، لوله‌های اپیدیدم را حس کردید که متورم شده‌اند، درد ناگهانی احساس کردید و یا بافت سفت دیگری علاوه بر بیضه در کیسه احساس کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *