آنچه از خواص مصرف کلاژن بر سلامتی نمیدانید

آنچه از خواص مصرف کلاژن بر سلامتی نمیدانید

آنچه از خواص مصرف کلاژن بر سلامتی نمیدانید
به عنوان پروتئین فراوان در بدن، کلاژن در عضلات، پوست، خون، استخوان ها، غضروف ها و رباط ها موجود است. شما ممکن است بخواهید به دلایل متعددی مقدار اضافی از این پروتئین حیوانی را مصرف کنید، زیرا کلاژن یک ساختار است که:
موجب ترویج کشش پوستی می شود
سلامت استخوانها و عضلات شما را حفظ می دارد
از اندام شما محافظت می کند
ساختار را برای مفاصل و تاندون فراهم می کند
خبر خوب این است که بدن شما به طور منظم کلاژن را تولید می کند. اما تولید آن با سن کاهش می یابد. دیگر عادات شیوه زندگی که می توانند تولید کلاژن را به حالت تعلیق درآورند عبارتند از سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و رژیم غذایی نامناسب. برخی از شرایط سلامتی نیز ممکن است ذخیره سازی کلاژن شما را کاهش دهد و بدون این بلوک ساختمانی مهم، ممکن است شروع به چروک شدن و افتادن پوست، یا حتی تجربه درد مفاصل را داشته باشید. در این مطلب چند مزیت مصرف کلاژن را بررسی می کنیم.
ممکن است درد مفاصل را کاهش دهد
همانطور که غضروف شما ضعیف شده و کلاژن با سن کاهش می یابد، ممکن است شروع به احساس خستگی و درد در مفاصل کنید. احتمال دارد بالا بردن مصرف کلاژن در شما به کاهش درد مفاصل و کاهش نشانه های آرتریت کمک کند. در یک مطالعه سال ۲۰۰۹ شرکت کنندگان یک مکمل کلاژن نوع II ساخته شده از گردن مرغ را به مدت ۹۰ روز دریافت کردند. نتایج نشان داد که علائم استئوآرتریت ۴۰ درصد و شدت علائم آن ۳۳ درصد کاهش یافته است.
می تواند پیری پوست را تغییر دهد
یکی از شناخته شده ترین مزایای کلاژن، توانایی آن در ارتقای پوست درخشان و پر جنب و جوش است. این پروتئین ضروری، خاصیت الاستیسیته را برای پوست ایجاد می کند و باعث می شود که پوست جوان تر و سالم تر شود. اما همان طور که شما رشد می کنید و تولید کلاژن کاهش می یابد، خطوط، افتادگی پوست و خشکی می تواند رخ دهد. پس چه اتفاقی می افتد اگر شما مصرف کلاژن خود را با مکمل ها افزایش دهید؟ مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، به طور تصادفی ۴۶ زن ۶۹ تا ۳۵ ساله را انتخاب کرد تا یک مکمل هیدرولیزات کلاژن دریافت کنند. بقیه گروه پلاسبو مصرف کردند. زنانی که کلاژن را دریافت کردند، در عرض چهار هفته بهبود در میزان الاستیسیته پوست را نشان دادند. همچنین یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۴ با همان مکمل انجام شد که پس از هشت هفته، چروکها را به طور قابل توجهی کاهش داد.
کمک به ساخت عضله و سوزاندن چربی
کلاژن جزء مهمی از بافت عضلانی است، بنابراین جای تعجب کنید که تاثیر زیادی در ایجاد توده عضلانی دارد. علاوه بر این، کلاژن همچنین دارای مقدار متمرکز گلیسین، یک اسید آمینه درگیر در سنتز کراتین است. این می تواند عضلات را با سوخت مورد نیاز برای قدرت از طریق تمرین فراهم کند. پس چه اتفاقی می افتد وقتی کلاژن را به حالت معمول تمرین اضافه می کنید؟
تحقیقات زیادی در مورد کلاژن و ورزش وجود ندارد، اما مطالعه در سال ۲۰۱۵ در مکمل های کلاژن در ۵۳ مرد مسن تر با سارکوپنی، وضعیتی که توده های عضلانی را از نظر پیری از دست می دهید، مشاهده شد. بعد از ۱۲ هفته، افرادی که مکمل ها را همزمان با تمرین مقاومتی در نظر گرفتند، افزایش چربی و قدرت عضلانی را بیشتر از گروه دارونما نشان دادند.
بهبود سلامت گوارشی
کلاژن در بافت همبند روده است و می تواند به حمایت و تقویت پوشش محافظ دستگاه گوارش شما کمک کند. این موضوع بسیار مهم است زیرا تغییرات در عملکرد مانع سندرم روده تحریک پذیر شناخته شده است که می تواند ذرات را به جریان خون منتقل کند. این ممکن است باعث التهاب شود. در واقع، یک مطالعه از سال ۲۰۰۳ در مورد ۱۷۰ فرد مبتلا به بیماری التهابی روده نگاه کرد و دریافت که آنها احتمالا سطح پایین کلاژن سرم را دارند. بنابراین نظریه کنونی این است که با افزایش مصرف کلاژن شما می توانید به ساختار بافت هایی که به دستگاه گوارش شما متصل است کمک کرده و سلامت روده را بهتر کنید. با این حال، تحقیقات فعلی در مورد اثرات مستقیم مکمل کلاژن بر سیستم گوارش محدود شده است.
ممکن است سلولیت را کاهش دهد
علاوه بر حفظ پوست شما به صورت سالم و درخشان، کلاژن همچنین ممکن است به بهبود ظاهر سلولیت کمک کند. سلولیت زمانی است که لایه ای از چربی زیر پوست، در برابر بافت همبند است، و به نظر می رسد ظاهری کمرنگ یا یکنواخت با روی پوست دارد.
مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ به طور تصادفی ۱۰۵ زن را در سن ۲۴ تا ۵۰ سال به مدت ۶ ماه به پپتید کلاژن منتقل کردند که بهبود قابل توجهی در بافت و بافت پوست نشان دادند. به یاد داشته باشید، سلولیت فوق العاده شایع است – حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از زنان آن را دارند. این بخش طبیعی پیری و تشکیل پوست است و یک علت برای نگرانی نیست.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *