آنژیوگرافی – آزمایش تشخیص گرفتگی عروق قلب و مغز

آنژیوگرافی - آزمایش تشخیص گرفتگی عروق قلب و مغز

 

فواید و عوارض آنژیوگرافی

در ابتدا یاید اندکی در مورد آنژیوگرافی بدانیم. آنژیوگرافی در حقیقت نوعی پیش برسی و آزمایش برای انجام جراحی های باز به شمار می رود. angiography در کشور ما بیشتر برای قلب شناخته می شود اما باید بدانیم که آنژیوگرافی مغزی هم در دنیا رواج دارد.

آنژیوگرافی قلبی از طریق تزریق ماده ای به درون رگ ها برای تشخیص نوع و محل دقیق گرفتگی ها انجام می شود و این امکان را فراهم می کند تا جراح پیش از اقدام به عمل جراحی باز موقعیت عروق را بررسی کرده و نسبت به جراحی باز اقدام نماید.

آنژیوگرافی - آزمایش تشخیص گرفتگی عروق قلب و مغز

نکته مهم و قابل توجه اینجاست که آنژیو گرافی یک راه تشخیصی است نه یک راه درمانی.

زمانی که با بالا رفتن سن و در اثر رسوب چربی به داخل رگ ها پزشک متخصص قلب تشخیص بسته شدن عروق می دهد قبل از انجام عمل قلب باز برای تشخیص محل و نوع گرفتگی از آنژیوگرافی استفاده می کند در این روش یک لوله از راه ران یا بازو وارد عروق اصلی می شود و یک ماده رنگی بی خطر داخل رگ ها تزریق میشود و چندین عکس رادیولوژی گرفته میشود تا محل گرفتگی و نوع آن مشخص شود.

معمولا باید فرد ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی چیزی نخورد و ناشتا باشد.

آنژیوگرافی - آزمایش تشخیص گرفتگی عروق قلب و مغز

فرد در طول انجام آنژیو بیدار است و کمی احساس فشار و درد می کند و از فرد خواسته می شود تا پس از انجام آنژیو به پشت بخوابد تا دچار خونریری نشود و این عمل ممکن است موجب درد و ناراحتی در پشت و کمر شود.

 

عوارض:

عموما پس از آنژیو گرافی نباید خطری برای بیمار پیش بیاید مگر موارد خاص و یا بیماری های پیشرفته قلبی که موجب خونریزی عروق می شود. همچین اگر بعد از آنژیو احساس درد در کمر و پشتتان کردید، امری عادی است ولی در صورت زیاد بودن درد با پزشک خود تماس بگیرید.

 

در برخی از بیماران تنها انجام عمل آنژیوگرافی و تزریق ماده حاجب (به ماده‌ای گویند که برای افزایش کنتراست در پرتونگاری در پزشکی و فیزیک پزشکی بکار می‌رود) خود موجب باز شدن عروق شده و این در صورتی است که گرفتگی عروق بسیار اندک است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *