آیا با آزمایش بزاق سرطان دهان قابل تشخیص است؟

آیا با آزمایش بزاق سرطان دهان قابل تشخیص است؟

آزمایش بزاق چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی تشخیص و درمان در بسیاری از بیماری ها بیشتر شده و امروزه با انجام دادن یک آزمایش ساده بزاق میتوانید به سرطان دهان پی ببرید.

احتمالا شما هم پیش خودتان گفته‌اید که چه‌قدر خوب بود اگر می‌شد با آزمایش بزاق، سرطان دهان را تشخیص داد! اما این تصور فقط خواب و خیال نیست، چون محققان در حال تلاش هستند تا این کار را ممکن کنند. تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا در تلاش برای همین کار، بزاق دهان ۶۴ فرد مبتلا به سرطان دهان را با بزاق دهان ۶۴ نفر دیگر مقایسه کردند.

ضمنا سرطان دهانی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفت، نوع کارسینوم سلول سنگفرشی بود. براساس گزارشی که از این مطالعه در مجله Clinical Cancer Research منتشر شده است، یافته‌های آنان نشان داد پروتئین‌هایی که در بزاق دهان افراد مبتلا به سرطان وجود دارد با بزاق دهان افراد دیگر متفاوت است. ضمن این‌که مشخص شد

نشانگرهای زیستی پروتئین‌هایی که در بزاق دهان وجود دارند، با سرطان دهان مرتبط هستند و محققان در ادامه با استفاده از ۵ نشانگر زیستی بالقوه توانستند وجود سرطان دهان را تا ۹۰ درصد تایید کنند. البته این محققان می‌گویند به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا اعتبار استفاده از این نشانگرهای زیستی را برای آزمایش تشخیص سرطان دهان، تایید کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *