آیا والیبال و بسکتبال برای بلندشدن قد مفیدند؟

آیا والیبال و بسکتبال برای بلندشدن قد مفیدند؟

برخی معتقدند برای افزایش قد کودک می توانیم از ورزش والیبال و بسکتبال کمک بگیریم، می خواهیم درستی یا نادرستی این باور را بررسی کنیم، ورزش والیبال و بسکتبال حرکات کششی زیادی به همراه دارند، آیا این حرکات و تمرینات ورزشی می توانند باعث بلندترشدن قد کودک شوند؟

حرف وحدیث‌هایی وجود دارد که ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال که در آن پرش وجود دارد باعث افزایش قد و برعکس ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری موجب کاهش رشد قدی می‌شود اما واقعا اینگونه نیست و افرادی که قد بلندی دارند معمولا جذب ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال می‌شوند و افراد کوتاه قد هم جذب ورزش‌هایی که متناسب با قدشان است می‌شوند. تاکنون مدرک مستندی وجود ندارد که بتواند اثبات کند ورزش باعث کوتاهی یا بلند قدی در افراد شود. رشد فیزیکی و قدی افراد وابسته به ژنتیک،تغذیه و فعالیت فیزیکی آنهاست. وقتی نوجوان قصد ورود به عرصه ورزشی را دارد باید چندین پارامتر را درنظر گرفت: پارامتر اول علاقه نوجوان به یک رشته ورزشی است، پارامتر بعدی سابقه خانوادگی ورزشی است، سپس باید به مشکلات جسمی نوجوان توجه کرد. گاهی مشکل در ساختار کتف وجود دارد طبیعی است که چنین نوجوانی نمی‌توانند رشته ورزشی را انتخاب کند که نیاز زیادی به استفاده از دستها دارد.

البته فاکتورهای ظرفیت تنفسی فردو ظرفیت هوازی او نیز باید سنجیده شود. بنابراین به همه والدین توصیه می‌کنیم در انتخاب رشته ورزشی فرزندشان دقت داشته باشند. بهتر است قبل از اقدام به این کار با یک متخصص طب ورزشی مشاوره کنند. چون در همین جلسات مشاوره خیلی از مشکلاتی که والدین از آن مطلع نبودند مشخص می‌شود و از ایجاد عوارض بعدی جلوگیری خواهد شد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.