ابتلای سالمندان به مشکلات بینایی

ابتلای سالمندان به مشکلات بینایی

برخی افراد در سنین پیری دچار کاهش قوای بینایی می شوند می خواهیم به بررسی علل بروز این مشکل بپردازیم متخصصین خشکی چشم،آب مروارید و گلوکوم را مهمترین دلایل ضعیف شدن بینایی این افراد میدانند.

دلایل کاهش بینایی افراد سالمند. تقریبا بعد از سن ۶۵ -۷۰ سالگی، افراد دچار کم‌بینایی می‌شوند. اولین علت خشکی چشم است که سیستم اپتیکی قرنیه را بهم می‌زند و نمی‌گذارد که تصویر شفافی در شبکیه تشکیل شود. افرادی که دچار خشکی چشم هستند از تاری دید هم شکایت می‌کنند. علت بعدی تاری دید بیماری شایع آب مروارید است. لنز طبیعی انسان شفاف است ولی در سالمندی کدر و مات می‌شود. افراد مبتلا علاوه براینکه همه تصاویر را مات می‌بینند ممکن است احساس کنند چیزی مانند شن در داخل چشم‌شان وجود دارد. علت بعدی تاری دید در سالمندان مشکل در شبکیه چشم است.

شبکیه بخشی از چشم است که در انتهای کره قرار گرفته و تصاویر را در مرکز بینایی تعبیر می‌کند. این محل ماکولا نام دارد و در سنین بالا دچار چروک و افت بینایی می‌شود. بیماران، مرکز بینایی را نمی‌توانند ببینند ولی اطراف را می‌بینند یعنی فرد برای اینکه بتواند از روبرو به چهره کسی نگاه کند باید سرش را به سمت شانه او متمایل کند. خشکی چشم با اشک مصنوعی برطرف می‌شود.

درمان آب مروارید فقط جراحی است ولی جراحی باید به موقع انجام شود به عبارتی آب مروارید باید رسیده باشد. در عمل جراحی لنز تار خارج و لنز مصنوعی تعبیه می‌شود. بیماران باید دقت کنند اگر آب مروارید به موقع درمان نشود، منجر به بیماری گلوکوم یا آب سیاه خواهد شد که درمان آن بسیار مشکل است. تحلیل ماکولا نیز درمان خاصی ندارد. ولی اگر بیماری در اوایل تشخیص داده شده باشد می‌توان با دادن ویتامین و دارو یا لیزر جلوی پیشرفت آن را گرفت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *