ابتلا به زوال عقل با هورمون درمانی

ابتلا به زوال عقل با هورمون درمانی

اکثر بیماران مبتلا به سرطان پروستات از هورمون درمانی برای برطرف کردن بیماری خود کمک میگیرند دانشمندان به تازگی در این زمینه هشدارهای فراوانی به آن ها داده اند. به عقیده محققین ابتلا به مشکلات مربوط به زوال عقل با هورمون درمانی افزایش خواهد یافت.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که هورمون‌درمانی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در آنان تا حد زیادی افزایش دهد. گزارشی از این مطالعه JAMA Oncology منتشر شده است. محققان در این مطالعه از ابزار «پردازش متن» برای تحلیل سوابق پزشکی مربوط به ۹ هزار و ۲۷۲ نفر از مردان مبتلا به سرطان پروستات استفاده کردند.

همه این افراد در فاصله سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ میلادی تحت درمان قرار گرفته بودند و میانگین سنی آن‌ها ۶۷ سال بود. در این بین، یک هزار و ۸۲۶ نفر از روش محرومیت از آندروژن (ADT) برای مقابله با این سرطان استفاده کرده بودند. اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه پنسیلوانیا، بروز زوال عقل را در میان این مردان در فاصله ۵ سال بعد از درمان ADT بررسی کردند و احتمال بروز مشکلاتی مثل بیماری آلزایمر، دمانس عروقی و فراموشی پیشانی گیجگاهی را زیر نظر قرار دادند. نتایج نهایی نشان دادند که احتمال تشخیص زوال عقل در مردانی که از روش محرومیت از آندروژن (ADT) استفاده کرده‌اند، به بیشتر از ۲ برابر می‌رسد. درواقع، خطر ابتلا به زوال عقل بعد از استفاده از ADT به ۷.۹ درصد می‌رسد، درحالی که این احتمال بدون استفاده از ADT تا ۳.۵ درصد است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *