احساس گلوبوس یا گلوله در گلو چیست؟ بررسی علل یک توده در گلو

احساس گلوبوس یا گلوله در گلو چیست؟ بررسی علل یک توده در گلو

احساس گلوبوس یک احساس مثل قرار گرفتن یک جسم خارجی که در گلو فرد است. اما، با انجام یک معاینه فیزیکی مشخص شده است که هیچ جسمی یا چیزی وجود ندارد.

احساس گلوبوس چیست؟

احساس گلوبوس یک احساس مستمر وجود یک توده در گلو است. این افراد، وجود توده را به غیر دردناک اما اغلب آزار دهنده گزارش می کنند.

احساس گلوبوس اغلب دشوار است که درمان شود، درمان آن می تواند مدت زیادی طول بکشد و احتمالا در آینده دوباره اتفاق خواهد افتاد.

شناسایی و درمان احساس گلوبوس همیشه آسان نیست، زیرا یک طیف وسیعی از علل احتمالی وجود دارد. این شامل استرس و اضطراب است، بنابراین تشخیص بر اساس یک معاینه فیزیکی معمولا غیرممکن است.

احساس گلوبوس یک وضعیت شایع است و در مردان و زنان به طور مساوی وجود دارد. با این حال، احتمال دارد که زنان بیشتر نسبت به مردان، علائم وضعیت را گزارش کند. همچنین افراد میانسال احتمالا بیشتر نسبت به افراد جوانتر، ناراحتی خود را گزارش می دهند.

علل یک گلوله یا توده در گلو

چندین علت بالقوه وجود دارد. در همه موارد، تشخیص علل، کمک شایانی به درمان موثر می کند. برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

شرایط التهابی حنجره

بیماری ریفلاکس معده به مری

عوامل روانشناختی مانند استرس یا اضطراب

عملکرد غیر طبیعی اسفنکتر مری بالایی

تومورهای نادر

بیماری تیرویید

شرایط التهاب حنجره

احساس گلوبوس یا گلوله در گلو چیست؟ بررسی علل یک توده در گلو

شرایط التهابی حنجره باعث التهاب گلو و التهاب مری می شود. برخی از این شرایط عبارتند از:

تاندونولیت

فارنژیت

سینوزیت مزمن

این شرایط ممکن است باعث افزایش التهاب گلو و مری گردند.

بیماری ریفلاکس معده به مری

بیماری ریفلاکس معده (GERD) گاهی اوقات می تواند احساس گلوبوس را ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که حدود ۲۳ تا ۶۸ درصد از افراد مبتلا به احساس گلوبوس ممکن است به ریفلاکس اسید یا علائم GERD دچار باشند.

اضطراب یا استرس

بین شرایط روانی و احساس گلوبوس، ارتباطاتی وجود دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که اضطراب روانشناختی، مانند استرس، افسردگی و اضطراب ، با میزان بالاتری از احساس گلوبوس همراه است.

همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که حوادث زندگی استرس زا یا دردناک می توانند باعث ایجاد احساس گلوبوس یا ایجاد نشانه های بدتر شوند. مطالعات بیشتر برای تعیین ارتباط دقیق بین عوامل روانشناختی و احساس گلوبوس ضروری است.

عملکرد غیر طبیعی اسفنکتر مری بالایی

عملکرد غیر طبیعی اسفنکتر مری بالایی (UES) زمانی رخ می دهد که فلپ که جریان هوا را از طریق تورم کنترل می کند به طور معمول عمل نمی کند.

UES ممکن است برخی از موارد احساس گلوبوس را ایجاد کند. اگر علت UES است، این حالت معمولا با تزریق هایی درمان می شود که عملکرد UES را بهبود می بخشند.

بیماری تیروئید

اگر فرد مبتلا به اختلالات تیروئید باشد، ممکن است علائم احساس گلوبوس را گزارش کند. این می تواند در افراد مبتلا به اختلالات فعال و پس از تیروئیدکتومی اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که تیروئید به طور کامل یا جزئی از بین رفته است. همبستگی دقیق بین بیماری تیروئید و احساس گلوبوس مشخص نیست، اما به نظر می رسد درمان تریروئیدکتومی به کاهش علائم در برخی موارد کمک می کند.

درمان احساس گلوبوس

اگر علت اصلی یک مشکل فیزیکی مانند GERD باشد، با درمان بیماری اصلی، احساس یک توده در گلو نیز کاهش می یابد و یا هنگامی که علت کاملا درمان می شود، حس گلوله در گلو هم از بین می رود. با این وجود، تمام روشها برای همه افراد کار نمی کنند و علائم ممکن است حتی پس از درمان ادامه یابد.

رسیدگی به عوامل روانشناختی ممکن است به فردی که احساس افسردگی می کند کمک کند، ناراحتی خود را کاهش دهد. انجام اقداماتی برای کاهش اضطراب یا استرس می تواند علائم فرد را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

اگر وضعیت فیزیکی یا انسداد گلو وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است درمان شناختی رفتاری (CBT) یا سایر روش های کاهش اضطراب را توصیه کند.

زمان مراجعه به پزشک

یک فرد با احساس گلوبوس ممکن است هرگز نیازی به دیدن یک دکتر نداشته باشد، زیرا این وضعیت احتمالا به خودی خود روشن می شود.

با این حال، در موارد احساس گلوبوس ، فرد ممکن است بخواهد با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کند تا به شناسایی علت این احساس کمک کند.

مترجم: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.