اختلالات خواب و کاهش ترشح انسولین

اختلالات خواب و کاهش ترشح انسولین

مشکلات خواب عوارض زیادی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ در بردارد پزشکان معتقدند ترشح انسولین با اختلالات خواب در بیماران دیابتی با مشکل مواجه خواهد شد کسانی که شب ها مشغول به کار و بیدار هستند در اولویت این عارضه قرار خواهند داشت.

گروهی از محققان کشف کرده‌اند که افزایش سطح ملاتونین (هورمون خواب)، توانایی سلول‌های تولیدکننده انسولین برای ترشح انسولین را کاهش می‌دهد. آنان علاوه بر این، متوجه شدند که این اثرگذاری در میان افرادی که حامل یک نوع ژن خاص هستند، قوی‌تر از دیگران است و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط می‌شود.

گزارشی از این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است. محققان دانشگاه لوند در سوئد برای این مطالعه، ۲۳ فرد سالم که حامل این ژن بودند و ۲۲ فرد سالم غیرحامل را بررسی کردند. همه این افراد از نظر سنی و شاخص توده بدن (BMI) در وضعیت مشابهی قرار داشتند، و از نظر سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری دیابت تفاوتی با هم نداشتند.

آنان درنهایت متوجه شدند که نوعی ژن در بدن یک‌سوم از این افراد وجود دارد که میزان پروتئین MTNR۱B را در سطح سلول‌های تولیدکننده انسولین افزایش می‌دهد. این شرایط، حساسیت سلول‌ها را نسبت به تاثیر هورمون ملاتونین بیشتر می‌کند و درنتیجه ترشح انسولین را کاهش می‌دهد. یکی از مسئولان این مطالعه می‌گوید این نتایج می‌توانند توضیح دهند که چرا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در میان افرادی که در طول شب کار می‌کنند یا مبتلا به اختلالات خواب هستند، ‌بیشتر از دیگران است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *