ارتباط آسیب‌های کلیوی با بیماری دیابت

ارتباط آسیب‌های کلیوی با بیماری دیابت

اگر می خواهید از آسیب‌های کلیوی در امان بمانید بهتر است قند خون خود را چک کنید و مانع افزایش یافتن آن شوید.سطح قند خون بالا شما را مستعد ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی خواهد کرد. سلامت کلیه های کسانی که دچار پیش دیابت شده اند نیز در معرض خطر خواهد بود.

یکی از جدیدترین تحقیقات منتشرشده در American Journal of Kidney Diseases، نتایج تازه‌ای درباره آسیب‌های کلیوی ناشی از دیابت ارائه می‌کند. محققان در این مطالعه متوجه شدند سطح قند خون بالاتر از حد عادی که با پیش‌دیابت مرتبط است، خطر ابتلا به اختلالات کلیوی را افزایش می‌دهد و این مساله می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود. دکتر Toralf Melsom، استاد دانشگاه North Norwayو مسئول این مطالعه، می‌گوید:

«مطالعه ما نشان می‌دهد که روند پاتولوژیک آسیب کلیوی، به‌واسطه افزایش سطح قند خون در مرحله پیش‌دیابت شروع می‌شود، درست قبل از شروع خود دیابت». او در این مطالعه به همراه همکارانش، به بررسی وضعیت بیش از ۱۳۰۰ بیمار پرداختند که در سنین ۵۰ تا ۶۲ قرار داشتند. ضمنا میانگین پیگیری وضعیت این بیماران، ۵.۶ سال بود و ۵۹۵ فرد در آغاز مطالعه در مرحله پیش‌دیابت قرار گرفته بودند. محققان برای به دست آوردن نتایج نهایی، عوامل مربوط به سبک زندگی و مصرف داروها را در مورداین افراد در نظر گرفتند. نتایج نهایی نشان داد نشانه‌های اولیه آسیب کلیوی در میان بیمارانی که پیش‌دیابت دارند، وجود دارد. این نشانه‌ها شامل سطح بالای پروتئینی به‌نام آلبومین در ادرار آنان می‌شد. با توجه به همین نتایج است که دکتر Toralf Melsom می‌گوید مداخلات زودهنگام مثل تغییر در رژیم غذایی و توجه بیشتر به ورزش کردن در وضعیت پیش‌دیابت، می‌تواند هدفی برای جلوگیری از بیماری کلیوی مزمن باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *