ارتباط بیماری پریودنتیت با زوال عقل

ارتباط بیماری پریودنتیت با زوال عقل

 

اگر از بیماری لثه پیشرفته رنج میبرید بهتر است مراقب ابتلا به زوال عقل نیز باشید این عارضه در کمین بیماران مبتلا به  پریودنتیت می باشد و می تواند سلامتی آن هارا در معرض خطر قرار دهد به تازه ترین یافته های پزشکی در مورد ارتباط این دو بیماری با هم دقت کنید.

یکی از مطالعات اخیر منتشرشده در مجله PLOS ONE نشان می‌دهد که ابتلا به پریودنتیت (بیماری لثه پیشرفته) با افزایش شدت زوال عقل و فروپاشی سریع‌تر در توانایی‌های شناختی مرتبط است. براساس این گزارش، زوال شناختی در بین کسانی که مبتلا به پریودنتیت هستند، شش برابر سریع‌تر از کسانی پیشروی می‌کند که پریودنتیت ندارند.

محققان بر این باورند که آنتی‌بادی‌های موجود در باکتری پریودنتال، ارتباط نزدیکی با التهاب دارند که می‌تواند پیشرفت زوال عقل را با سرعت بیشتری همراه کند. اگرچه به مطالعات بیشتری نیاز است تا رابطه مستقیم بین بیماری پریودنتیت و زوال شناختی دقیقا مشخص و تعیین شود، اما محققان معتقدند که درمان بیماری لثه می‌تواند به‌عنوان نوعی درمان احتمالی برای برطرف کردن علائم بیماری آلزایمر عمل کند. براساس یکی از گزارش‌هایی که در مجله PLOS Pathogens منتشر شده است، باکتری خاصی به‌نام پورفیروموناس ژنژیوالیس که باعث بیماری پریودنتیت می‌شود، تاثیرات منفی دیگری هم دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که این باکتری به شروع زودرس آرتریت روماتوئید منجر می‌شود

و حتی اجازه می‌دهد که بیماری با سرعت بیشتری پیشروی کند. در واقع، شدت بیماری به‌واسطه تخریب سریع غضروف‌ها و استخوان‌ها افزایش می‌یابد. محققان دانشگاه لوئیزویل معتقدند که باز هم التهاب است که در این مساله نقش ایفا می‌کند. آنان می‌گویند که پورفیروموناس ژنژیوالیس، آنزیم خاصی را به وجود می‌آورد که قوای دفاعی سیستم ایمنی بدن را به واکنش نشان دادن، تحریک می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *