ارتباط متفورمین و انسولین با سرطان سینه

ارتباط متفورمین و انسولین با سرطان سینه

مصرف داروهایی مانند متفورمین و انسولین می توانند باعث کنترل و کاهش قند خون مبتلایان به دیابت شوند. مشکل تراکم پستان‌ها در بیماران دیابتی ناشی از مصرف انسولین دیده می شود که می تواند تهدیدی برای ابتلای آن ها به سرطان سینه محسوب شود.

محققان دانمارکی در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره تاثیر روش‌ درمانی خاصی برای دیابت روی تراکم پستان، دست پیدا کردند. براساس این مطالعه، زنان مبتلا به دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تراکم پستان قرار دارند که به‌عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان شناخته می‌شود.

زورانا اندرسن، مسئول این مطالعه، می‌گوید که زنانی که از انسولین استفاده می‌کنند، در مقایسه با زنانی که مبتلا به دیابت نیستند، به‌طور قابل توجهی با افزایش تراکم پستان مواجه می‌شوند. ضمنا زنانی که به‌جای انسولین، از داروهای خوراکی دیابت مثل متفورمین استفاده می‌کنند، با تراکم پستان کمتری مواجه خواهند شد. زنانی که تراکم سینه آن‌ها بیشتر از ۷۵ درصد است، ۴ تا ۶ برابر بیشتر از زنان دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

محققان می‌گویند در حالی که روش درمانی انسولین با احتمال افزایش تراکم پستان مرتبط است، اما این مطالعه ثابت نمی‌کند که استفاده از انسولین باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود، چون رابطه علت و معلولی مستقیمی را نشان نمی‌دهد. در هر صورت، زنانی که مبتلا به دیابت هستند و بیماری‌شان را از طریق رژیم غذایی سالم و روش‌هایی غیر از انسولین مدیریت می‌کنند، کمتر با مشکل تراکم پستان‌ها مواجه می‌شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *