ارتباط مشکلات کبدی با بیماری‌های التهابی روده

ارتباط مشکلات کبدی با بیماری‌های التهابی روده

بیماری‌های التهابی روده عوارض جانبی زیادی دربردارند و می توانند زمینه ساز بیماری های دیگری از جمله امراض کبدی شوند. بهتر است با علائم امراض کبدی آشنا شوید. کبد چرب و دیابت با هم مرتبط هستند و در مبتلایان به بیماری التهابی روده بیشتر دیده می شوند.

بیماری کبد می‌تواند یکی از عارضه‌های بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسراتیو (UC) یا بیماری کرون باشد. اگر بیماری‌های التهابی روده به‌درستی فرآیند درمان را طی نکنند، کبد هم به التهاب مبتلا می‌شود. با این‌حال، ‌بعضی از داروهایی که برای درمان IBD مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به کبد نیز آسیب برسانند. بنابراین، اطلاع داشتن از علائم رایج ابتلا به بیماری‌های مربوط به کبد و آشنایی با خود این بیماری‌ها می‌تواند به افراد کمک کندتا مانع از تشدید وضعیت خودشان شوند. علائم رایج شامل چنین مواردی هستند: خستگی یا کمبود انرژی، خارش پوست، یرقان، درد یا احساس پُری در بخش بالایی از سمت راست شکم، تب و لرز.

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب می‌تواند یکی از عارضه‌های رایج ناشی از بیماری‌های التهابی روده باشد، اما به بسیاری از مسائل دیگر مانند بارداری،بیماری دیابت و چاقی نیز ارتباط دارد. این بیماری زمانی به‌وجود می‌آید که چربی‌ها، به‌علت مشکل در متابولیسم چربی یا وجود چربی اضافی در بدن، در کبد جمع می‌شوند. افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، به‌ندرت با علائم مرتبط با کبد مواجه می‌شوند. با این‌حال، همبستگی قابل توجهی بین شدت کولیت و تغییرات ناشی از کبد چرب در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده وجود دارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *