ارتباط پروتئین در ادرار و مشکلات زوال عقل

ارتباط پروتئین در ادرار و مشکلات زوال عقل

به تازگی محققین پی به ارتباط بین پروتئین در ادرار  با مشکلات حافظه برده اند، دفع پروتئین از طریق ادرار می تواند خطرات جانبی زیادی برای کلیه های ما دربر داشته باشد، این عارضه می تواند زمینه ساز اختلال شناختی و زوال عقل در مبتلایان نیز باشد. بهتر است بدانید مشکلات کلیوی و زوال عقل باهم مرتبط هستند.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که وجود پروتئین در ادرار می‌تواند شانس ابتلا به مشکلات مربوط به حافظه و قوه تفکر را افزایش بدهد و حتی احتمال ابتلا به زوال عقل را بالاتر ببرد. گزارشی از این مطالعه در Neurology منتشر شده است.وجود پروتئین در ادرار، یکی از نشانه‌های ابتلا به مشکلات کلیوی است که در بسیاری از مطالعات به‌عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به اختلال شناختی و زوال عقل در نظر گرفته می‌شود. محققان در این مطالعه، تمام پیشینه تحقیقاتی در زمینه مشکلات کلیوی و زوال عقل را مورد بررسی قرار دادند تا به دقیق‌ترین مدارک علمی درباره رابطه میان این دو بیماری دست پیدا کنند. مجموع این مطالعات شامل ۸ هزار و ۴۹۴ مورد می‌شد.

بررسی‌های نهایی نشان دادند که وجود پروتئین در ادرار، احتمال ابتلا به اختلال شناختی یا زوال عقل را ۳۵ درصد افزایش می‌دهد. محققان با اشاره به جمعیت قابل توجهی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تاکید می‌کنند که اختلال در عملکرد کلیه، یکی از عوامل خطر مستقل در ابتلا به اختلال شناختی یا زوال عقل است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.