ارتباط چربی شکمی با امراض قلبی و عروقی

ارتباط چربی شکمی با امراض قلبی و عروقی

چربی شکمی عوارض جانبی فراوانی برای سلامتی مان در بردارد و می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی در بدنمان شود، چربی شکمی و چربی زیر پوست عاملی برای افزایش ریسک ابتلا به امراض قلبی به شمار می روند. سعی کنید با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم  از افزایش این نوع چربی ها پیشگیری کنید.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که انواع خاصی از چربی‌ها، عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر از چربی‌های دیگر افزایش می‌دهند. با این‌که چربی شکمی و چربی زیر پوست، هر دو، با شکل‌گیری یا تشدید عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط هستند، اما این رابطه در چربی شکمی جدی‌تر است. گزارشی از این مطالعه در Journal of the American College of Cardiology منتشر شده است.

دکتر کارولین فاکس و تیم تحقیقاتی‌اش در این مطالعه ۶ ساله، به بررسی این موضوع پرداختند که آیا ارتباطی بین حجم و تراکم تغییرات در چربی شکمی و تغییرات در عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی وجود دارد یا نه. آنان به‌منظور این کار، از سی‌تی اسکن برای یک هزار و ۱۰۶ نفر استفاده کردند تا وضعیت آنان را از سه منظر بررسی کنند:میزان تجمع چربی شکمی، محل تجمع آن و تراکم چربی بدن. میانگین سنی این افراد، ۴۴ سال بود و ۴۴ درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دادند. این افراد در طول ۶ سال پیگیری، به‌طور متوسط با ۲۲ درصد افزایش در چربی زیر پوست و ۴۵ درصد افزایش در چربی داخل شکم مواجه شدند. نتایج نهایی نشان دادند که افزایش میزان چربی و کاهش تراکم چربی،با تغییرات نامطلوبی در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. علاوه بر این، مشخص شد که اضافه شدن هر کیلوگرم چربی در طول این ۶ سال، با ابتلا به فشار خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا و سندرم متابولیک ارتباط دارد. محققان در پایان به این نتیجه رسیدند که چربی شکمی نسبت به چربی زیر پوست، عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا احتمال تشدید این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.