از بیماری پریودنتیت آپیکال چه میدانید

از بیماری پریودنتیت آپیکال چه میدانید

عفونت دندان عاملی برای ابتلای بیماران به عارضه های قلبی به شمار می رود و باعث  افزایش خطر  ایجاد سندرم کرونری حاد در آن ها خواهد شد. غالبا به این عارضه پریودنتیت آپیکال نیز گفته می شود به یافته های جدید پزشکی در مورد این بیماری دقت کنید.

اگر مدت‌هاست که از آخرین معاینه دندان‌های‌تان می‌گذرد، بهتر است که هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کنید! گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که دارای عفونت دندان نهفته هستند، بیشتر از دیگران است. گزارشی از این مطالعه در Journal of Dental Research منتشر شده است.

محققان دانشگاه هلسینکی در این مطالعه، ارتباطی بین عفونت نوک ریشه دندان (پریودنتیت آپیکال) و افزایش خطر سندرم کرونری حاد (ACS) پیدا کرده‌اند. درحالی که پریودنتیت آپیکال می‌تواند باعث درد شود، اما ممکن است این درد تا مراحل پیشرفته عفونت احساس نشود. این مطالعه شامل ۵۰۸ نفر از افراد با میانگین سنی ۶۲ سال می‌شد که در پروژه مطالعاتی The Finnish Parogene مشارکت داشتند و مشکلات قلبی را تجربه کرده بودند. بعد از این‌که از آنژیوگرافی برای بررسی وضعیت همه این افرد استفاده شد، محققان به این آمارها دست پیدا کردند: ۳۶ درصد از بیماران به بیماری عروق کرونر پایدار (CAD) و ۳۳ درصد به سندرم کرونری حاد (ACS) مبتلا هستند، درحالی که ۳۱ درصد از آن‌ها به بیماری قلبی مبتلا نیستند. محققان در ادامه از توموگرافی پانوراما برای بررسی وضعیت دندان‌ها و فک بیماران استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که حدود ۵۸ درصد از آنان حداقل دارای یک جراحت التهابی (نشانه‌ای از پریودنتیت آپیکال) هستند.

نتایج نهایی نشان دادند که احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) و سندرم کرونری حاد (ACS) در بیماران مبتلا به پریودنتیت آپیکال، بیشتر از دیگران است. با توجه به این نتایج، محققان اعلام کردند که پریودنتیت آپیکال می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در نظر گرفته شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *