درمان های خانگی برای از بین بردن یبوست به صورت طبیعی

 یبوست کولیت اولسراتیو و راه های درمانی آن

یبوست مشکلی به شدت رایجی است. ۲۰% از آمریکایی ها سالانه طی ۸ میلیون بار ویزیت برای معالجه یبوست به پزشک مراجعه می کنند. علت یبوست می تواند ناشی از مصرف مواد غذایی باشد که شما می خورید یا از خوردن آنها پرهیز می کنید، یا به علت سبک زندگی شما، بیماری ها و داروهایی باشد که استفاده می کنید. اما برای بسیاری از مردم، علت یبوست مزمن همیشه ناشناخته باقی می ماند که به آن یبوست مزمن ایدوپاتی می گویند.

اگر شما در هفته کمتر از ۳ مرتبه دفع دارید، به یبوست مبتلا هستید. امّا این مشکل می تواند علائم ناخوشایند دیگری نیز به همراه داشته باشد، مانند سختی در دفع، نفخ شکم و درد بخاطر مدفوع سخت، خشک و عذاب آور. متاسفانه، یبوست می تواند تاثیرات منفی جدی بر کیفیت زندگی بگذارد، این بیماری همچنین برای سلامت فیزیکی و ذهنی کاملاً مضر است. راه های فراوانی برای از بین بردن یبوست، وجود دارد. می توانید این مراحل را به راحتی در خانه انجام داده و بیشتر آنها با علم نیز تائید شده اند.

بیشتر آب بنوشید

خشک شدن آب بدن می تواند شما را به یبوست، دچار کند. برای جلوگیری از این مشکل بسیار مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید و آب بدن را در سطح مناسب نگه دارید. در زمان یبوست، استفاده از آب گازدار می تواند به شما کمک کند که آب بدن خود را بدست آورده و دفع شما راحت تر گردد. در برخی از مطالعات اثبات شده است که آب گازدار در درمان یبوست، از آب شیرین مناسب تر است. اما از مصرف نوشیدنی های دیگر گازدار مانند نوشابه های با قند بالا، خودداری کنید. این نوع مواد غذایی برای سلامتی شما مضر بوده و می توانند یبوست را بدتر نمایند.

از مواد غذایی دارای فیبر بیشتر استفاده کنید، خصوصاً فیبرهای قابل حل و غیرقابل تخمیر

عموماً به افرادی که دچار یبوست، هستند توصیه می شود از مواد غذایی فیبردار استفاده کنند. افزایش مواد فیبردار در رژیم غذایی حجم و ادامه دار بودن حرکات مدفوع را افزایش داده و دفع آن را راحت تر می نمایند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که ۷۷ درصد افراد با یبوست مزمن از جای دادن مواد غذایی فیبردار در رژیم غذایی خود سود برده اند. البته تحقیقات دیگری انجام گرفته که دقیقاْ عکس این مسئله را نشان می دهد.

این تخقیقات نشان می دهد که اگرچه فیبر جابجایی مدفوع را آسان می نماید اما دیگر علائم یبوست، را رفع نمی کند. نفخ، گاز، درد و سفتی مدفوع با مصرف فیبر برطرف نمی شود. این به علت نوع فیبر مورد استفاده است. انواع مختلف فیبر در مواد غذایی وجود دارد که عموماً در دو دسته جای می گیرند. فیبرهای غیرقابل حل شدن و فیبرهای حل شدنی.

نوع اول که در سبوس، سبزیجات و در کل سبزی ها وجود دارد از نوع غیرقابل حل هستند. این نوع مواد فقط حرکت مدفوع را راحت تر می نمایند. در حالیکه فیبرهای حل شونده‌ای که در سبوس، جو، آجیل، دانه ها و حبوبات و در برخی میوه و سبزیجات وجود دارند، باعث چرب تر شدن مدفوع شده و بقیه علائم یبوست را نیز تسهیل می نمایند.

مصرف ترکیبی ۲۵ گرم فیبر برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان در درمان یبوست، توصیه می شود.

بیشتر ورزش کنید

نتایج تحقیقات بر روی تاثیر ورزش بر یبوست نتایج متفاوتی را نشان می دهد. اکثر تحقیقات می گویند که ورزش کردن تاثیری بر عمل دفع ندارد اما در تحقیقاتی که اخیراً بر روی افراد مبتلا به یبوست و سندروم روده تحریک پذیر، انجام شده، نشان می دهد که ورزش کردن به طرز قابل توجهی علائم یبوست را کم می کند. اگر دچار یبوست هستید روزانه پیاده روی کنید؛ به امتحانش می ارزد.

تاثیرات قهوه و سیب‌زمینی در رابطه زناشویی

قهوه بنوشید، خصوصاً قهوه با کافئین بیشتر

برای برخی افراد مصرف قهوه ممکن است تمایل به رفتن به توالت را افزایش دهد. علت آن تحریک عضلات سیستم گوارش توسط قهوه است. تحقیقات نشان می دهد که قهوه با کافئین بیشتر، می تواند روده را به اندازه یک وعده غذایی تحریک کند. این تاثیر ۶۰ برابر بیشتر از نوشیدن آب است. از طرفی وجود فیبر قابل حل در قهوه نیز موثر است.

برگ گل سنا، یک ملین گیاهی

ملین گیاهی سنا معمولاً برای درمان یبوست، استفاده می شود. استفاده از این گیاه هم می تواند به صورت خوراکی باشد و هم از طریق شیاف مقعدی. گلیکوزیدهای درون گیاه سنا اعصاب روده را تحریک کرده و به دفع سرعت می بخشند.

از غذاها و مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید

مواد پروبیوتیک در درمان یبوست مزمن بسیار موثرند. یکی از دلایل اصلی یبوست، عدم توازن میزان باکتری های روده است. به همین دلیل مصرف پروبیوتیک ها در درمان یبوست، موثر واقع می شوند. موادی که دارای پروبیوتیک هستند عبارتند از: ماست، کلم ترش و کیمچی که شامل باکتری های زنده مفید هستند.

ملین های دارویی بدون نیاز به نسخه و یا با نسخه پزشک

می توانید با دکتر یا داروساز در خصوص مسهل دارویی موثر برای شما، مشورت کنید. بسته به اینکه مشکل شما بیشتر چه چیزی است، می تواند دارو متفاوت باشد. داروهایی برای انباشتگی مدفوع، شل کننده آن، تحریک کننده روده و جذب کننده آب وجود دارند که ممکن است یک یا چند مورد از آنها برای شما مفید باشند.

در رژیم غذاییتان موارد زیر را کمتر بگنجانید

مواد تخمیر شونده، الیگوساکاریدها، شکرها، مونوساکاریدها و پلیول ها. یبوست می تواند از علائم سندروم روده تحریک پذیر باشد. به جای استفاده از این مواد غذایی مضر در غذاها از آب و فیبر بیشتری استفاده کرده و حتماً ورزش کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *