از تومور مغزی و نشانه های آشکار آن چه میدانید؟

از تومور مغزی و نشانه های آشکار آن چه میدانید؟

علائم تومور مغزی

یکی از خطرناک ترین بیماری های مغزی که در جهان وجود دارد بیماری تومور مغزی است که هرسال مرگ و میر فراوانی بر اثر این بیماری وجود دارد در زیر به علائم آشکار این بیماری اشاره میکنیم.

تومور مغری شکل و اندازه‌های مختلفی دارد. به همین خاطر باید نشانه‌های موجود را بشناسید. نشانه‌های کلیدی یک تومور به موقعیت آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر تومور شما در بخشی از مغز قرار گرفته است که دست و بینایی شما را کنترل می‌کند، نشانه‌های موجود ممکن است در برگیرنده ضعف اندام یا تاری دید باشد. همانطور که می‌دانید سلول‌های زیادی در مغز شما وجود دارد و هر کدام از آن‌ها می‌توانند تشکیل تومور دهند. مغز اندام‌های زیادی را در بدن کنترل می‌کند به همین خاطر لیست نشانه‌های تومور بسیار زیاد است. با این وجود، برخی از علایم و نشانه‌ها شیوع بیشتری نسبت به سایر موارد دارند. در این مقاله به همین موضوع می‌پردازیم.

تشنج

صرف نظر از نوع توموری که در مغز وجود دارد، تشنج اغلب یکی از نشانه‌های اولیه وجود مشکل در بدن است. ناراحتی و التهابی که به خاطر وجود تومور در مغز ایجاد می‌شود باعث می‌گردد حرکات غیر عادی در بدن ایجاد شود. همانند تومور، تشنج نیز اشکال مختلفی دارد. ممکن است کل بدن دچار تشنج شود یا بخشی از اعضای بدن به این شرایط دچار گردد.

از دست رفتن حرکات و مهارت‌های ظریف

اگر نمی‌توانید کلید را در دست بگیرید، قادر به کنترل حرکات خود نیستید یا در کنترل تعادل خود با چالش مواجهید بهتر است به وجود تومور شک کنید. از دست رفتن حرکات و مهارت‌های ظریف در پا، دست یا بازوها می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد. مشکل در صحبت کردن، بلیعدن غذا یا کنترل حالات صورت نیز روش‌های بروز چنین مشکلاتی است.

بی حسی و کرختی

از دست دادن احساس در بخشی از بدن یا صورت می‌تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد به خصوص اگر تومور در ساقه مغز تشکیل گردد. ساقه مغز جایی است که مغز به نخاع متصل می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است احساس کرختی و بی حسی داشته باشید.

تغییر در حافظه یا فکر کردن

تومور می‌تواند تغییرات بسیار بزرگی در رفتار یا شخصیت افراد ایجاد کند. افرادی که تومور دارند در به خاطر سپاری موارد دچار مشکل می‌شوند ، خیلی راحت سردرگم خواهند شد و نمی‌توانند برای حل مشکلات خود به درستی فکر کنند.

حالت تهوع

داشتن حالت تهوع یا درد در شکم (به خصوص اگر نشانه‌های آن ثابت باشد و نتوان دلیلی برایش پیدا کرد) ممکن است نشانه دهنده تومور باشد.

تغییر در بینایی

تاری دید، دو بینی و از دست دادن بینایی ممکن است مرتبط با تومور باشد. ممکن است نقاط و اشکال شناوری را مشاهده کنید که با عنوان هاله شناخته شده است.

سردرد

بر خلاف چیزی که بیشتر افراد فکر می‌کنند، سردرد اغلب نشانه اولیه وجود تومور در مغز نیست. اگر تومور بسیار بزرگی در مغز وجود داشته باشد ممکن است سردردهای شدید ایجاد شود اما معمولا نشانه اولیه ای نیست که در افراد ظهور می‌کند.
مقاله مرتبط: ۸ سردرد رایج و روش های درمان آنها

تومور مغزی

چه چیزی باعث ایجاد تومور می‌شود؟ متخصصان بر این باورند که برخی از اختلالات ژنتیکی می‌تواند منجر به ایجاد تومور در مغز شود. اما اکثر قریب به اتفاق تومورها بدون هیچ فاکتور خطری در افراد ایجاد می‌شوند یا فاکتور از پیش تعیین شده ای ندارند. کودکان و بزرگسالانی که بالای ۶۰ سال قرار دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به تومور هستند اما هر فردی و در هر سنی ممکن است چنین شرایطی را تجربه کند. بر خلاف چیزی که ممکن است شنیده باشید، تلفن همراه خطر شناخته شده ای برای ابتلا به تومور مغزی نیست. این یک تصور نادرست است. هنوز شواهد مطمئنی در مورد این موضوع وجود ندارد. در مورد تومورهای بدخیم و بزرگ، درمان ممکن است در برگیرنده جراحی، استفاده از دارو، استفاده از اشعه یا شیمی درمانی باشد. خوشبختانه، همه تومورهای مغزی جدی نیستند. بیشتر تومورهایی که در مغز وجود دارد کوچک و بی خطرند و نیازی به درمان ندارد. اگر توموری در مغز دیده شود باید رشد و تغییرات ان مورد بررسی قرار گیرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *