از مصرف چربی‌های اشباع پرهیز کنید

از مصرف چربی‌های اشباع پرهیز کنید

از مصرف چربی های اشباع پرهیز کنید این نوع چربی ها تاثیرات منفی زیادی در ابتلای ما به چاقی و اضافه وزن خواهند گذاشت همچنین ما را در معرض ابتلا به انواع امراض قلبی و عروقی قرار خواهند داد. به توصیه های مهم پزشکی در این زمینه دقت کنید.

یکی از اشتباه‌های رایج در رژیم‌های لاغری این است که برخی از افراد گمان می‌کنند باید برای لاغر شدن، تمام چربی‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنند. این در حالی است که وجود چربی‌ها برای بدن ما لازم است و همین چربی‌ها هستند که می‌توانند احساس سیری را در ما ایجاد کنند و آن را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند.

ضمن اینکه گنجاندن حجم مناسبی از چربی‌ها در رژیم غذایی، میل ما را برای خوردن دسرهای شیرین بعد از غذا هم از بین می‌برد. به‌همین خاطر هم توصیه می‌شود که به‌جای حذف چربی‌ها از برنامه غذایی، چربی‌های بد را با انواع خوب آنها جایگزین کنید. چربی‌های خوب،چربی‌های غیراشباع یک یا چند زنجیره‌ای هستند که به وفور در روغن زیتون، روغن کانولا، ماهی‌های چرب، آووکادو و مغزهای خام پیدا می‌شوند. چربی‌های بد هم همان چربی‌های اشباع هستند که می‌توان آن را در کره و روغن‌های حیوانی پیدا کرد. به‌طور کلی، تمام مواد غذایی با منشا حیوانی دارای چربی‌های اشباع هستند.

بد نیست بدانید که ما تنها مجاز به دریافت کمتر از ۱۰ درصد کالری مورد نیاز روزانه‌مان از چربی‌های اشباع هستیم و این مقدار از گوشت‌ها و لبنیات تامین می‌شوند. با این حساب، دیگر نیازی به گنجاندن کره یا روغن‌های با منشا حیوانی در رژیم غذایی روزانه آنهایی که نمی‌خواهند چاق بشوند یا قصد لاغری دارند، وجود ندارد.

چربی‌های اشباع و غیر اشباع به ازای هر یک گرم، ۹ کالری انرژی در بدن تولید می‌کنند ولی اثرات این چربی‌ها روی کلسترول خون متفاوت است. چربی‌های اشباع، کلسترول بد یا LDL را افزایش می‌دهند. چربی‌های غیر اشباع بر عکس چربی اشباع نه تنها تری گلیسیریدها (اسیدهای چرب) را کاهش می‌دهند، بلکه کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می‌دهند. در جوامعی که چاقی روبه افزایش و فعالیت بدنی رو به کاهش است، باید به نوع چربی‌های مصرفی در رژیم غذایی زیاد توجه شود تا به سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها نزدیک‌تر شویم اما درک درست تفاوت بین چربی‌ها مهم است زیرا درست زمانی که مردم دریافتند چربی اشباع در غذا برای سلامتی خطرناک است، دنبال جایگزینی مناسب برای آن برآمدند و به این ترتیب روغن مایع را در سبد خرید مواد غذایی جایگزین کردند بدون آنکه بدانند برای سرخ کردن مواد غذایی نباید از هر نوع روغن مایع استفاده شود زیرا این روغن‌ها در اثر حرارت زیاد اکسید شده و مواد سرطان‌زا تولید می‌کنند.»


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.