هشدار افسردگی در نقاشی کودک

هشدار افسردگی در نقاشی کودک

با نگاه کردن به نقاشی کودک می توانیم پی به روحیات وی ببریم، رنگ هایی که در هنگام رنگ آمیزی به کار میبرد خب راز روحیات وی میدهد، نقاشی کودکان آیینه روحیات و افکار آن هاست، با کمی دقت خواهید توانست پی به وجود افسردگی و دیگر مشکلات روحی در آن ها ببرید.

از روی نقاشی کودکان می‌توان تا حدی خلق و خو و روحیات کودک را تفسیر کرد. البته بهتر است تفسیر نقاشی را به عهده کودک بگذاریم و اجازه دهیم تا خودش درباره آن توضیح دهد. تا وقتی هم از کودک سوال نکرده‌ایم نباید با تفسیر‌ خودمان به او برچسب بزنیم. گاهی مادر می‌گوید: مربی مهد گفته کودک شما نقاشی‌اش تیره است و از رنگ سیاه استفاده می‌کند و احتمال افسردگی در او وجود دارد. در حالیکه کودکان خردسال توان دستهایشان ضعیف است و استفاده از رنگ‌های تیره را دوست دارند چون بدون فشار و بدون صرف انرژی می‌توانند برگ نقاشی را از رنگ پر کنند. به همین دلیل نباید نقاشی کودک را تفسیر کرد.

در واقع یک کار خیلی ساده مثل استفاده از رنگ سیاه توسط کودک ممکن است باعث انگ زدن به او شود. البته بعضی از نمادها در نقاشی مهم هستند؛ مثلا کشیدن خورشیددر ذهن ناخودآگاه کودک نماد پدر است و کودکی که هیچ وقت در نقاشی خورشید نمی‌کشد، ممکن است ارتباط ضعیفی با پدر داشته باشد. همچنین کودکان تغییرات خلقی زیادی دارند و ممکن است نقاشی خود را تغییر دهند. تشخیص افسردگی یا سایر بیماری‌های روان در کودکان بسیار پیچیده است. همچنین کودکان خیلی کمتر از بزرگسالان دچار افسردگی می‌شوند (شیوع افسردگی در کودکان کمتر از یک درصد است)


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *