اصول تهیه غذا برای دیابتی ها

اصول تهیه غذا برای دیابتی ها

طبخ غذا برای بیماران دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اگر از روش آبپز کردن یا بخارپز کردن برای تهیه غذای خود استفاده کنند کمتر در معرض مقاومت به انسولین و افزایش سطح قند خون بدنشان قرار خواهند گرفت.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تغییر دادن شیوه طبخ غذاها می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ کمک کند. گزارشی از این مطالعه در Diabetologia منتشر شده است. شیوه‌های رایج طبخ غذا مثل سرخ کردن، کباب کردن یا پختن، باعث تولید «محصولات قندی حاصل از گلیکاسیون پیشرفته» (AGEs) می‌شود.

مسئولان این مطالعه معتقدند که سطح AGEs به‌طور کلی در رژیم غذایی غربی بالا است و می‌تواند در افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نقش داشته باشد. آنان تاکید می‌کنند که افزایش سطح AGEs در مواد غذایی با مقاومت به انسولین، فشار آمدن به سلول‌های بدن و شکل‌گیری التهاب در بدن مرتبط است که همگی خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهند. محققان دانشکده پزشکی Mount Sinai، به‌سرپرستی جیمی اوریباری، با توجه به همین نکات تصمیم گرفتند تا موضوع مهمی را در این مطالعه مورد ارزیابی قرار دهند: آیا رژیم غذایی با سطح کمی از AGE و با شیوه‌های طبخ متفاوت می‌تواند از افراد در مقابل خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ محافظت کند؟ نتایج نهایی نشان دادند که بعد از استفاده از رژیم غذایی با سطح AGE پایین، همه پارامترهای استرس و التهاب بهبود پیدا می‌کنند. محققان براساس همین نتایج اعلام کردند که روش‌هایی مثل جوشاندن، بخارپز کردن و آب‌پز کردن، بهترین و ایمن‌ترین روش‌های طبخ مواد غذایی هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *