اصول و قوانین تغذیه براساس رژیم پالئو

اصول و قوانین تغذیه براساس رژیم پالئو

در این بخش می خواهیم شما را با رژیم غذایی پالئو آشنا کنیم این رژیم غذایی در پیشگیری از ابتلای شما به کبد چرب بسیار مفید و موثر است همچنین می تواند مانع افزایش قند خون و اضافه وزنتان شود. با اصول این رژیم در ادامه این بخش آشنا شوید.

محققان سوئدی معتقدند پیروی از رژیم‌هایی نظیر رژیم پالئو باعث لاغری و کاهش چربی کبد می‌شود. افزایش تجمع چربی در کبد و ماهیچه‌ها پدیده‌ای شایع در جوامع مدرن است که با افزایش سن سبب ایجاد مقاومت در انسولین شده و عامل بروز دیابت و اضافه وزن و چاقی است.

یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب پیروی از رژیم‌های غنی از کربوهیدرات و قند و مصرف پایین فیبرهاست. محققان برای اثبات نظریه خود ۱۰ زن یائسه که در سلامت کامل بودند و BMI آنها بالای ۲۷ بود را زیر نظر گرفتند و رژیمی مشابه رژیم پالئو البته بدون محدودیت کالری را تجویز کردند.

در این رژیم ۳۰ درصد کالری مورد نیاز از طریق پروتئین‌ها، ۴۰ درصد از طریق چربی‌ها (چربی‌های تک‌زنجیره‌ غیر اشباع مثل روغن زیتون و آواکادو…) و ۳۰درصد از طریق قندها تامین می‌شد. نتایج نشان داد با وجود اینکه این خانم‌ها می‌توانستند در این حوزه هر مقدار می‌خواهند بخورند

اما در کل ۲۵ درصد از کالری دریافتی‌‌شان کاهش یافت و حدود ۴/۵ کیلو وزن کم کردند. سایز دور کمر، باسن، دور ران، دور شکم و در کل BMI آنها نیز پایین آمد. حساسیت به انسولین در بدن تغییر نکرد اما فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید کاهش داشت. از میزان چربی کبد تقریبا ۴۹ درصد یعنی حدود نصف، کم شد ولی چربی‌های سلول‌های ماهچیه‌ای تغییر نکرد.

در تئوری رژیم پالئو که به رژیم سرخ‌پوستی معروف است مواد غذایی مربوط به کشاورزی یعنی غلات، حبوبات، محصولات لبنی، نمک و شکر و روغن حذف می‌شود. این رژیم مورد تایید متخصصان تغذیه نیست و محققان تنها در رابطه با کاهش مصرف قند و شکر و غلات نیم نگاهی به این رژیم داشتند.

رژیم پاﻟﺌﻮ به نام رژیم غار نشینی نیز خوانده می شود ! این رژیم رژیمی است برای کاهش وزن، که در سال ۲۰۱۳ در گوگل مورد بررسی بسیاری افراد قرار گرفت. این رژیم شامل مصرف غذاهایی می باشد که محصول شکار یا صید است مانند گوشت و غذاهای دریایی و دربردارنده غذاهایی است که قابل نگه داری خارج از یخچال می باشد مانند تخم مرغ، مغز ها، دانه ها، میوه ها سبزیجات، گیاهان و ادویه جات


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.