اصول کنترل ژن‌ چاقی

اصول کنترل ژن‌ چاقی

 

ژن های چاقی را می توانید با تغذیه مناسب کنترل کنید. زیاده روی در مصرف داروهای آنتی بیوتیک در فعالیت باکتری های روده تاثیرات منفی زیادی خواهد گذاشت همچنین مصرف غذاهای کنسرو شده نیز عوارض جانبی فراوانی برای انواع ژن چاقی دربر خواهد داشت.

یکی از نکات مهم دیگر برای کنترل ژن‌های چاقی این است که در مصرف غذاهای کنسروشده احتیاط کنید. نگرانی اصلی در مورد این کنسروها، وجود نوعی ترکیب به نام بیسفینولA در بخش‌های فلزی قوطی‌های کنسرو است که توسط بسیاری از کارخانه‌ها در روند تولید استفاده می‌شود.تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند تاثیرات اپی‌ژنتیک بر انسان داشته باشد و به‌خصوص به غذاهایی اسیدی یا چرب مثل تن ماهی یا کنسرو گوجه‌فرنگی انتقال پیدا می‌کند.

مصرف بی‌رویه و بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها بر ژن‌های چاقی تاثیر منفی می‌گذارد. در واقع باکتری‌های روده انسان، نقش مهمی در کنترل ژن‌های چاقی دارند که از طریق استفاده از فیبرها و ساختن اسیدهای چربی مثل بوتیرات عمل می‌کند. این فرآیند به کنترل ژن‌های چاقی کمک می‌کند و مانع از دیابت و افزایش وزن غیرعادی می‌شود. استفاده غلط و زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد اختلال در فعالیت باکتری‌های روده و عدم تولید درست اسیدهای چرب می‌شود.

شاید عجیب برسد اما یکی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پیاده‌روی صبحگاهی می‌تواند برای کنترل ژن‌های چاقی مفید باشد. بر اساس مطالعات اخیری که در PLOS ONE به چاپ رسیده است، کسانی که بین ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند، خیلی کم‌تر با خطر افزایش وزن مواجه می‌شوند. نور آفتاب صبح، فرآیند متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کنترل ژن‌های چاقی می‌شود.

رفتارهای انسانها طبق قواعد ژنتیک است. هر فردی ژنهای رفتاری خاص خود را از نیاکان خود دریافت می‌کند و به ارث می‌برد. یکی از این ژنهای رفتاری، ‌ژن رفتاری خوراکی است که در خانواده‌ای با ژن رفتاری پرخوری، باعث چاقی افراد خانواده، در خانواده‌ای دیگر با رفتار معتدل در تغذیه، باعث خوش‌اندامی‌، و نهایتاً در خانواده‌هائی با رفتار عدم تمایل به خوردن یا نفرت از غذا، سبب لاغری افراد می‌شود.

با تهذیب و کنترل ژنهای رفتاری. به عنوان مثال ژن رفتاری به شیر درنده فرمان می‌دهد اگر گرسنه است، انسان را بخورد. آن ژن تغییرناپذیر است، ولی امکان تهذیب و کنترل آن وجود دارد. چنان که ژنهای رفتاری شیر را کنترل می‌کنند و آنها را فرضاً در عملیات نمایشی سیرک به کار می‌گیرند. همچنان که دیده‌اید این شیرها مطیع انسان هستند. اما آیا ژن آنها تغییر کرده است، خیر، چون اگر این شیر مدتی طولانی گرسنه بماند، آموزشها را فراموش می‌کند و به فرمان ژن رفتار خوراکی‌، مربی‌اش را می‌خورد.
ژنهای رفتاری بخوربخور چاقها و ژنهای رفتاری نخورنخور لاغرها نیز تغییرپذیر نیستند، ولی قابل کنترل و تهذیب هستند. از این رو، چاقها تا زنده‌اند، میل و رغبت زیادی به خوردن دارند. آنها برای حفظ تناسب اندام خود باید همیشه کم بخورند. لاغرها نیز تا وقتی که زنده‌اند، میل و رغبتی به خوردن ندارند، از این رو باید برای خوردند غذا بر خلاف میل خود رنج ببرند و به زور بخورند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *