اطلاعاتی پیرامون پیوند قرنیه

اطلاعاتی پیرامون پیوند قرنیه

چه افرادی نیاز به پیوند قرنیه پیدا میکنند؟ می خواهیم با نحوه عمل پیوند قرنیه آشنا شویم کسانی که تحت عمل جراحی برای پیوند قرنیه قرار میگیرند به راحتی مرخص شده و می توانند بینایی خود را بازیابند.

قرنیه بافت شفافی است که باید نور را از خود عبور دهد. قرنیه قدرت انکساری دارد که در ایجاد تصویر واضح نقش مهمی را ایفا می‌کند. پس وجود هر نوع لکه‌ای در چشم باعث کاهش قدرت دید و وضوح تصویر می‌شود. هر عاملی مانند ضربه یا بیماری‌ که باعث زخم قرنیه شود، باعث ایجاد لک در قرنیه شده و شفافیت آن را از بین می‌برد.

در بافت قرنیه هیچ رگ خونی وجود ندارد. بنابراین تغذیه آن از طریق عروق خونی نیست فقط توسط لایه‌ای که آب و مواد غذایی را به خود جذب می‌کند تغذیه می‌شود. وقتی قرنیه شفافیت خود را از دست می‌دهد دیگر نمی‌توان کاری برای بیمار انجام داد. در این مواقع بهترین کار پیوند قرنیه است. قرنیه سالم باید از فرد فوت شده گرفته شود.

همانطور که گفته شد قرنیه رگ خونی ندارد، بنابراین بافت بدن، قرنیه جدید را غریبه احساس نکرده و به آن حمله نمی‌کنند و در واقع بدن آن را پس نمی‌زند. البته این پیوند با پیوند کلیه و قلب و غیره تفاوت زیادی دارد و اصلا به دشواری آنها نیست و بیمار چند ساعت بعد از عمل مرخص می‌شود بیماران باید به توصیه‌های پزشک گوش دهند و برای معاینات دوره‌ای به موقع در بیمارستان حاضر شوند. در صورت وجود درد و کاهش ناگهانی دید( البته توانایی دیدن بلافاصله بعد از عمل حاصل نمی‌شود و چند روزی تا شفاف شدن بینایی طول می‌کشد) مراجعه اورژانسی به پزشک ضروری است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *