افراد دیابتی و مصرف کربوهیدرات ها

افراد دیابتی و مصرف کربوهیدرات ها

 

افراد دیابتی در زمینه مصرف کربوهیدارت ها باید بیشتر دقت کنند تا قند خون بدنشان افزایش پیدا نکند. ماکارونی‌ها ، ماست یونانی،میوه جات وسبزیجات از اهمیت فوق العاده ای برای سلامت دیابتی ها برخوردارند ولی اگر به اندازه میل شوند و  این افراد از زیاده روی در خوردن آن ها خودداری کنند.

ماست یونانی از محصولاتی است که کربوهیدرات آن از قند طبیعی لبنی یعنی لاکتوز به وجود می‌آید، و استفاده از این ماست‌ها به‌خاطر پروتئین و کلسیمی که دارند، انتخاب هوشمندانه‌ای برای افراد دیابتی است. دریافت کلسیم کافی برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، و این اهمیت برای افراد دیابتی بیشتر می‌شود، چون چگالی استخوانی این افراد اغلب به‌خاطر ورزش نکردن و عوامل دیگر در سطح پایینی قرار دارد.

یک فنجان ماست یونانی ساده و بدون چربی، ۷ گرم کربوهیدرات و ۱۸ گرم پروتئین دارد که ۲ برابر بیشتر از پروتئین ماست‌های معمولی است، و ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می‌کند.افراد دیابتی می‌توانند ماکارونی هم بخورند، اما باید دقت کنند که منظور متخصصان ماکارونی تهیه‌شده از گندم کامل است، نه هر ماکارونی! این نوع ماکارونی‌ها مانند غلات کامل دیگر، حاوی مواد مغذی گیاهی مهمی مثل ویتامین‌های خانواده B، فولات، منیزیم و سلنیوم هستند، و فیبر زیادی هم دارند.

با این‌حال باید دقت کنید که حجم ماکارونی‌ای که می‌خورید، هنوز مهم است، و تهیه شدن این ماکارونی‌ها از غلات کامل به‌معنای مجوزی برای خوردن بیشتر نیست! افراد دیابتی باید بدانند که یک فنجان ماکارونی تهیه‌شده از گندم کامل، دارای ۶ گرم فیبر و ۴۰ گرم کربوهیدرات است، و وقتی می‌خواهند ماکارونی بخورند، باید همین یک فنجان ماکارونی پخته‌شده را با مقدار زیادی سبزیجات غیرنشاسته‌ای مثل قارچ، کلم بروکلی و فلفل قرمز، ترکیب کنند. ‌

مقدار کربوهیدرات توصیه شده: ۲ تا ۳.۵ واحد سروینگ کربوهیدرات در هر وعده ی غذایی است که معادل۳۰ تا ۳۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده ی غذایی است. چنانچه نیاز به خوردن میان وعده بین وعده های اصلی غذایی خود داشتید، بهتر است نوعی را انتخاب کنید که کمتر از ۷ تا ۱۰ گرم در هر وعده ی آن کربوهیدرات وجود داشته باشد. توصیه: بهتر است برای بدست آوردن کربوهیدراتها از میوه جات وسبزیجات استفاده کنید. برای افرادی که می خواهند از وزن خود بکاهند حفظ تعادل بین تمام مواد غذایی بسیار اهمیت دارد.همه ی انواع کربوهیدراتها از نظر کیفیت با هم مساوی نیستند. اما کربوهیدراتهای موجود در غذاهای تهیه شده از غذاهای کامل نظیر میوه جات بسیار بهتر از غذاهای فرآوری شده هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *