الگوی غذایی مناسب هنگام آلوده شدن هوا

الگوی غذایی مناسب هنگام آلوده شدن هوا

الگوی غذایی مناسب زمان آلودگی هوا به چه صورت است؟ گرو های آسیب پذیر مانند کودکان و سالمندان بیشتر در معرض عوارض جانبی آلودگی هوا هستند، تغییر الگوی غذایی با برخی منابع غذایی طبیعی و سالم مانند میوه ها و سبزیجات سبزرنگ می تواند در این زمینه به خانواده ها کمک کند.

هر سال و با شروع فصل سرما در کشور، پدیده وارونگی هوا و آلودگی هوای ناشی از آن در کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان، اراک و تبریز اتفاق می‌افتد و کار بسیاری از کارخانه‌ها و مدارس را به تعطیلی می‌کشاند. در میان این تعطیلی‌ها و آلودگی‌ها، تنها کاری که از دست ما برای امان ماندن از شر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا برمی‌آید، این است که کمی الگوهای غذایی‌مان را تغییر دهیم و کاری کنیم تا باعث تقویت سیستم ایمنی بدنمان شویم. ویتامین C بخورید همه ما،مخصوصا گروه‌های آسیب‌پذیرتری مانند کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی باید برای ایجاد کمی مصونیت در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم. مهم‌ترین راه تقویت سیستم ایمنی هم مصرف حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها در طول روز است. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که در اثر آلودگی هوا وارد بدن شده‌اند و حجم‌شان افزایش یافته است، مبارزه می‌کنند و آسیب‌های ناشی از آنها را از بین می‌برند.

یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان‌ها که مصرف آن به شدت در روزهای آلوده سال توصیه می‌شود، ویتامین C است. ویتامین C به وفور در مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت یا در سبزی‌های برگ سبز تیره، کلم سفید، کلم بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه‌ای سبز، کیوی، گوجه‌فرنگی، اسفناج و پیاز خام یافت می‌شود. از این رو بهتر است منابع غنی از این ویتامین را برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در روزهای آلوده سال، حتما مصرف کنید. مصرف مغزها و دانه‌های خام را فراموش نکنید چون این خوراکی‌ها هم سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به نام ویتامین E هستند.

ویتامین E علاوه بر مغزها و دانه‌های خام در روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، آفتابگردان و سویا هم وجود دارد. در میان مغزها، بادام منبع خوبی برای دریافت این ویتامین محسوب می‌شود. از طرف دیگر، جوانه گندم هم در حجم پایین دارای ویتامین E بالایی است و از این رو می‌تواند یک منبع غذایی مقرون به صرفه از این ویتامین به حساب بیاید. ویتامین E، هم با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند و هم نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی دارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *