انواع کم خونی در حاملگی

انواع کم خونی در حاملگی

 

مادران باردار ممکن است با انواع کم خونی در حاملگی مواجه شوند برای تشخیص نوع کم خونی بهتر است آزمایشات مخصوص به آن را انجام دهندکم خونی مادر می تواند رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد و موجب افسردگی مادر پس از زایمان شود.

زمانی که شما باردار هستید، ممکن است دچار کم‌خونی شوید. درنتیجه خونتان به اندازه کافی گلبول قرمز ندارد تا اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها و جنین را تأمین کند. در طول دوران بارداری، بدنتان خون بیشتری تولید می‌کند تا رشد جنین به خوبی انجام پذیرد. اگر به مقدار لازم، آهن و دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای خون‌سازی را دریافت نکنید، بدن نمی‌تواند خون اضافی برای رشد جنین را تولید کند.

کم‌خونی ملایم، در بارداری عادی است، اما کم‌خونی فقر آهن و کم‌خونی حاصل از کمبود ویتامین‌ها بسیار شدیدتر و خطرناک‌تر است. کم‌خونی باعث احساس خستگی و ضعف می‌شود و اگر شدت پیدا کند و درمان نشود، منجر به تولد نوزاد نارس می‌شود. بروز سه نوع کم‌خونی در دوران بارداری شایع است: کم‌خونی فقر آهن، کم‌خونی فقر فولات و کم‌خونی فقر B۱۲ .

کم‌خونی فقر آهن به خاطر نبود آهن کافی برای تولید هموگلوبین به وجود می‌آید. هموگلوبین نوعی پروتئین است که وظیفه انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سمت بافت‌ها را به عهده دارد.کم‌خونی فقر فولات به دلیل عدم وجود مقدار کافی فولات یا همان فولیک ‌اسید رخ می‌دهد. فولیک اسید نوعی از ویتامین B۱۲ است که بدن برای تولید سلول‌های خونی جدید به آن احتیاج دارد. کمبود فولیک اسید در بدن مادر باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی مانند شکاف ستون فقرات در جنین می‌شود.

کم‌خونی حاصل از ویتامین B۱۲ نیز زمانی رخ می‌دهد که مادر به اندازه کافی از رژیم غذایی خود این ویتامین را دریافت نکرده یاشد. از آنجایی که بدن برای تولید گلبول قرمز به ویتامین B۱۲ احتیاج دارد، سلول‌های جدید تولید نمی‌شوند و در نتیجه کم‌خونی ایجاد می‌شود. زنانی که به اندازه کافی گوشت قرمز و مرغ، مواد لبنی و تخم مرغ نمی‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از کم‌خونی قرار دارند.

اگر چندقلو باردار هستید، دو بارداری پشت هم دارید، هر روز تهوع صبحگاهی دارید، زیاد غذاهای حاوی آهن مصرف نمی‌کنید و پیش از بارداری دچار کم‌خونی بوده‌اید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی در دوران بارداری قرار دارید. از علایم آن رنگ پریدگی، احساس ضعف و خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و افت تمرکز است. عوارض کم‌خونی در بارداری نیز تولد نوزاد نارس، افسردگی پس از زایمان، ابتلا نوزاد به کم‌خونی و کاهش روند رشد نوزاد است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.