اهمیت استفاده از مکمل‌های غذایی و دارویی

اهمیت استفاده از مکمل‌های غذایی و دارویی

می توانید از برخی مکمل های غذایی و دارویی برای رفع مشکلات جسمی خود کمک بگیرید. افراد میانسال و نوجوانان از مهمترین مصرف کنندگان انواع مکمل ها به شمار می روند انواع مکمل ها حاوی سلنیوم ،منیزیم ،کلسیم، ویتامین  A-C-E هستند.

محققان می‌گویند با مصرف مکمل‌های غذایی به تنهایی لاغر نمی‌شوید. تنها در شرایطی مصرف داروهای ادرارآور یا چربی‌سوز موثرند که رژیمی متعادل دریافت کنید و با ورزش متابولیسم بدن را افزایش دهید. مکمل‌های غذایی که به لاغری کمک می‌کنند ۳ نوع هستند.کاهنده‌ای اشتها: این مواد که اغلب فیبر یا جلبک هستندبا پر کردن فشای معده احساس سیری را القا می‌کنند.ادرارآور: این مواد ضایعات را از طریق ادرار از بدن دفع می‌کنند و در کاهش تورم ناشی از احتباس آب دربدن موثرند. در مصرف این نوع مکمل‌ها باید محتاط بود زیرا در درازمدت باعث کاهش مینرال‌های بدن می‌شوند.چربی‌سوزها باعث تحریک متابولیسم سلولی‌ می‌شوند. در این مکمل‌ها اغلب کافئین موجود است.

مصرف مکمل‌هایی غذایی اغلب برای سنین بالای ۶۰ سال در نظر گرفته می‌ شود که بدن افراد با کمبود هایی مواجه است. ولی هیچ ضرورتی در مورد مصرف مکمل‌های غذایی برای جوانان وجود ندارد، اما علاقمندی مردم به مصرف این مکمل‌ها، موجب رونق بازار این قبیل محصولات در داخل کشور شده است.

مکمل وقتی به کمک فرد می ‌آید که مواد غذایی نتواند کامل‌ کننده نیازهای سلولی انسان به ویتامین ‌ها یا املاح باشد. در حقیقت پزشکان، مکمل‌ های دارویی یا غذایی را با توجه به جنبه ‌های مختلف فرد، شامل وضعیت سلامت، رشد، ‌سن و عوامل دیگر تجویز می‌ کنند. به‌ دلیل این که مواد موجود در مکمل ‌ها، اغلب از ویتامین‌ها و املاحی هستند که معمولا در غذا وجود دارند.

مکمل‌های دارویی، بخشی از مواد غذایی فشرده‌ هستند که تغذیه روزانه ما را کامل می ‌کنند.

این مواد که به ‌صورت قرص، دراژه، کپسول یا پودر در اختیار مصرف‌ کننده قرار می ‌گیرند که ما را به یاد داروهای شیمیایی می‌ اندازند، ولی نقش دارویی ندارند و برای درمان بیماری یا تسکین درد استفاده نمی‌ شوند.

محققان بعد از سال ‌ها پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های غذایی در سال‌های اخیر بیشتر مصرف می ‌شوند. بنا بر آمار، یک‌ سوم از مردم، مصرف‌ کننده این مواد هستند.

خانم ‌های میانسال بیشتر از این مواد استفاده می‌ کنند.

آنچه جالب است، لیست این مواد و کاربرد آنهاست:

مکمل ویتامین C در سرما‌خوردگی کمک می‌ کند.

مکمل A-C-E تقویت‌ کننده سیستم ایمنی بدن، قلب و دستگاه گردش خون است.

کلسیم ضد‌پوکی استخوان است.

سِلن (سلنیوم )بر ضد‌ سرطان عمل می‌ کند.

آلرژن برای اندام‌ سازی‌ و محافظت پوست استفاده می ‌شود.

دلایل زیادی برای استفاده از این مواد وجود دارد. این مواد می ‌توانند قابلیت یادگیری و کارآیی فرد را افزایش داده و خستگی و سستی بدن را کاهش دهند. همچنین می ‌توانند از بدن در مقابل بیماری ‌های مختلف محافظت کنند و به خاطر کامل ‌کردن تغذیه روزانه، انسان را دیرتر به مرحله افسردگی و پیری می‌ رسانند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.