اهمیت خیس خوردن حبوبات

اهمیت خیس خوردن حبوبات

خیس خوردن حبوبات می تواند تاثیر زیادی در کاهش نفخ ناشی از مصرف آن ها بر بدن بگذارد گازهایی که حبوبات و غلات در روده بزرگ ایجاد می کنند بسیار دردناک و مشکل ساز خواهند بود در ادامه به نحوه خیس خوردن صحیح حبوبات اشاره خواهیم کرد.

آیا می‌دانید چرا باید حبوبات وغلات را حداقل ۱۲ ساعت خیساند و چند مرتبه آبش را عوض کرد؟ با این کار اولا سمی که در حبوبات وجود دارد خارج میشود و دوما میزان هورمون رشد را در آنها به ماکسیمم میرسد و در بدن مثل سلولهای بنیادی عمل میکنند. میدانستید این موضوع اصلا صحت و پایه علمی ندارد؟ از دکتر اراسب دباغ مقدم متخصص بهداشت علوم غذایی علت خیساندن حبوبات را جویا شدیم:

در حبوبات دو قند به نام رافینوز و استاکیوز وجود دارد. این دو قند از اولیگوساکاریدها هستند و بدن ما قادر به هضم آنها نیست. یعنی ما دو آنزیم رافیناز و استاکیاز را در روده کوچکمان نداریم. این دو قند بدون آنکه هضم شوند، وارد روده بزرگ می‌شوند و در روده بزرگ مورد استفاده میکروارگانیسم‌ها قرار می‌گیرند .استفاده میکروب‌ها از این قندها سبب ایجاد گاز در روده بزرگ می‌شود. با خیساندن حبوبات به ویژه اگر آب ولرم باشد و چندین بار آن را عوض کنیم، قند به روش انتشار از حبوبات وارد آب می‌شود .البته حبوبات مواد ضد تغذیه‌ای هم دارد. بنابر این باید حتما پخته شوند و نباید خام خورده شوند.

دانستن زمان پخت و خیس خوردن انواع لوبیا و سایر حبوبات در طعم نهایی و هضم بهتر آنها ضروری به نظر میرسد.

یکی از دلایلی که برای خیساندن حبوبات برشمرده اند، این است که با این کار سموم مضر برای بدن از حبوبات حذف شوند؛ اگرچه در برخی شرایط عامل فوق صحت دارد، اما دلیل دیگر و اصلی آن است که حبوبات نرم شوند و زمان پخت کاهش یابد. لیست زیر راهنمای خوبی برای دانستن زمان مکفی برای خیساندن و پخت حبوبات است. 

بهتر است که حبوبات را قبل از پخت حدود ٨-١٠ ساعت (یک شب تا صبح) بخیسانید. اما اگر وقت کافی برای این کار نداشتید راه حلی سریع برای آن وجود دارد:

– در قابلمه بزرگی مقداری زیاد آب بریزید، حبوبات را بریزید و به مدت ۵ دقیقه با شعله زیاد بجوشانید. سپس شعله را خاموش کرده و به مدت یک ساعت اجازه دهید که حبوبات در آن آب باقی بمانند. این به معنی پخته شدن حبوبات نیست بلکه تقریبا معادل ٨-١٠ ساعت خیساندن حبوبات است و باید بعد از یک ساعت حبوبات را به طور کامل بپزید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *