اهمیت درمان به موقع بیماری زونا

اهمیت درمان به موقع بیماری زونا

زونا نیز نوعی عارضه پوستی دردناک است که بهتر است با تشخیص به موقع به سرعت درمان شود تا آثاری از آن روی پوست مبتلایان باقی نماند. این عارضه شباهت زیادی به بیماری آبله مرغان دارد به راهنمایی های پزشکی در این رابطه دقت کنید.

بعد از ۵۰ سالگی سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی درسالمندان افزایش می یابد. در این دوران میزان ابتلا و شدت علایم بیماریهایی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا بیشتر است و حتی یک آنفولانزای ساده ممکن است باعث مرگ‌ فرد شود. یکی از بیماری‌هایی که در هر سنی ممکن است ایجاد شود و البته بعد از ۵۰ سالگی بیشتر بروز می‌کند زونا است. زونا نوعی عفونت ویروسی است که در کودکی به شکل آبله مرغان بروز می‌کند.

ویروس آبله مرغان در شاخ عقبی نخاع پنهان می‌شود و وقتی سن بالاتر برود، همان ویروس نهفته با ضعیف شدن سیستم ایمنی فعال می‌شود و فعالیت این ویروس به شکل زونا نمایان می‌شود. اولین علامت بیماری درد بدن است که گاه با درد قلب و کلیه و … اشتباه گرفته می‌شود ولی بعد از یکی دو روز دانه‌هایی شبیه تاول روی پوست ایجاد خواهد شد.

مشخصه اصلی این بثورات یکطرفه بودن آن است. بیماری خیلی آزار دهنده است و مدت ۷ الی ۱۰ روز طول می‌کشد. درمان زونا وقتی فایده دارد که در ۷۲ ساعت اول آغاز شود. بعد از آن درمان دارویی اثر چندانی ندارد. اگر درمان با تاخیر ایجاد شود ممکن است بیماری عوارضی را از خود بر جای گذارد که مهمترین آن از بین رفتن بثورات اما به جای ماندن درد در محل است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *