اهمیت سنجش سطح ویتامین D

اهمیت سنجش سطح ویتامین D

 

بهتر است سطح ویتامین دی خود را به صورت دوره ای بسنحید و آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهید ویتامین دی از اهمیت زیادی برای سلامت استخوان ها برخوردار است و در صورت کاهش ممکن است زمینه ساز انواع امراض قندی، بیماری های سرطانی و عارضه های قلبی در مبتلایان شود.

براساس اعلام محققان دانشگاه میشیگان، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کودکان و افراد بزرگسال از کمبود ویتامین D در بدن خود رنج می‌برند. کمبود این ویتامین ضروری در بدن با ابتلا به بیماری‌هایی مانند کاهش تراکم استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، دیابت و زوال عقل رابطه دارد. محققان این دانشگاه به تمام افراد در تمامی گروه‌های سنی و جنسی توصیه می‌کنند

که حداقل یک بار آزمایش سنجش سطح ویتامین D در سرم خونی‌شان را بدهند. در حالت طبیعی باید سطح این ویتامین در سرم خون ما حدود ۴۵ تا ۵۰ میلی‌گرم در میلی‌لیتر باشد. آنهایی که ذخایر ویتامین D خونشان کمتر از این میزان است، باید زیر نظر پزشک متخصص و بسته به شدت و ضعف کمبود ویتامین در بدنشان از مکمل‌های تزریقی یا خوراکی ویتامین D استفاده کنند.

ویتامین D را می‌توان اول و بیشتر از طریق تماس مستقیم پوست با نور آفتاب و دوم و کمتر با مصرف ماهی‌های چرب، پنیر، جگر سیاه، تخم‌مرغ یا غذاهای غنی‌شده با این ویتامین (مانند نان، ماکارونی یا شیرهای غنی‌شده) دریافت کرد. دریافت ویتامین D با افزایش سن، کاهش می‌یابد. از این رو توصیه می‌شود که افراد میانسال و سالمند، سالی یا دو سالی یک مرتبه آزمایش سنجش سطح ویتامین D در بدنشان را تکرار کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *