اهمیت مصرف داروهای کاهنده کلسترول برای دیابتی ها

اهمیت مصرف داروهای کاهنده کلسترول برای دیابتی ها

غالبا پزشکان برای کاهش ریسک ابتلای بیماران دیابتی به سکته مغزی یا حمله قلبی از داروهای کاهنده کلسترول استفاده می کنند مشکلات قلبی و عروقی نیز با این داروها کاهش پیدا خواهند کرد. مطالعات زیادی روی این داروها صورت گرفته است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تقریبا همه افراد میان‌سال مبتلا به بیماری دیابت باید از داروهای استاتین (کاهش‌دهنده کلسترول)‌ استفاده کنند. با این‌حال یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که متخصصان قلب و عروق، این دارو را برای ۲ نفر از هر ۵ بیمار دیابتی تجویز نمی‌کنند. گزارشی از این مطالعه در Journal of the American College of Cardiology به انتشار رسیده است.

دکتر سلیم ویرانی، متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی Michael E. DeBakey VA و مسئول این مطالعه، می‌گوید: «چندین مورد از مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بیماران دیابتی با مصرف استاتین، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهند. این موضوع اصلا قابل بحث نیست.

بنابراین، همه این بیماران باید از استاتین استفاده کنند». براساس توصیه‌ها و دستورالعمل‌های کالج متخصصان قلب آمریکا (ACC)، انجمن قلب آمریکا (AHA) و انجمن دیابت آمریکا (ADA)، پزشکان باید برای همه بیماران دیابتی ۴۰ ساله و مسن‌تر استاتین تجویز کنند. محققان در این مطالعه، سوابق پزشکی مربوط به ۲۱۵ هزار و ۱۹۳ نفر از بیماران دیابتی را بررسی کردند که همگی در گروه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال قرار می‌گرفتند. این افراد در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده بودند، اما هیچ بیماری قلبی آشکاری در آنان مشاهده نشده بود. بررسی‌های آنان نشان داد که داروی استاتین فقط برای حدود ۶۲ درصد از بیماران دیابتی میان‌سال تجویز شده است. دکتر ویرانی می‌گوید: «نباید کار ما فقط به درمان مشکل فعلی بیماران دیابتی محدود شود،‌ بلکه باید تمام کارهایی را که در توان‌مان هست برای کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در این بیماران انجام دهیم».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.