اهمیت مصرف سبزیجات سفید

اهمیت مصرف سبزیجات سفید

سبزیجات سفید از خاصیت های بیشماری برای مصرف کنندگان برخوردارند. این سبزیجات دارای انواع ویتامین ها از جمله ویتامین Cو کلسیم، ویتامین‌های B، منیزیم و پتاسیم هستند که برای مقابله با انواع سکته های مغزی و قلبی موثر و مفید می باشند.

آیا اهمیت سبزیجات سفید را می دانید؟ قارچ‌ها یکی دیگر از همین سبزیجات سفید هستند که شاید خیلی‌ها ندانند،‌ اما تنها منبع غذایی طبیعی برای ویتامین D محسوب می‌شوند. درست همان‌طور که پوست ما می‌تواند ویتامین D را از اشعه‌های UV خورشید به دست بیاورد، قارچ‌ها هم می‌توانند ویتامین D را با قرار گرفتن در معرض خورشید تولید کنند.

در واقع هر وعده قارچی که مصرف می‌شود، تمام ویتامین D مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. جالب این است که قارچ‌ها سرشار از ویتامین‌های B مثل نیاسین و ریبوفلاوین هستند که هر دو در افزایش توان عملکرد شناختی مغز، نقش مثبتی دارند. می‌توانید این گیاه غیرنشاسته‌ای را همراه سیب‌زمینی بخورید،یا در موارد خاص از آن به‌عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز استفاده کنید. حتی می‌توانید در مواقعی از آن‌ها همراه با انواع گوشت‌های قرمز و محصولات گوشتی استفاده کنید و به‌جای یک ساندویچ کامل گوشت یا ژامبون، نصف آن را با قارچ پُر کنید.جالب است بدانید که سیب‌زمینی‌ها هم از خانواده سبزیجات سفید محسوب می‌شوند.

این گیاه اغلب به‌عنوان کربوهیدرات مضر و بی‌فایده شناخته می‌شود، اما واقعیت این است که سرشار از مواد مغذی است. یک سیب‌زمینی متوسط می‌تواند حدود نصف نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند و حتی با این‌که ۱۱۰ کالری دارد، میزان پتاسیم آن بیشتر از موز است! متخصصان معتقدند که با توجه به این حجم بالا پتاسیمدر سیب‌زمینی، این گیاه می‌تواند نقش مهمی در رژیم غذایی سالم داشته باشد. مطالعات متعددی نشان می‌دهند که رژیم غذایی سرشار از پتاسیمی که سدیم کمی هم داشته باشد، خطر فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. می‌توانید از سیب‌زمینی‌ها به‌صورت بخارپز، پخته‌شده و پور‌ه‌شده به‌عنوان بخشی از وعده‌های غذایی مختلف استفاده کنید و حتی درون سالاد خُرد کنید.

این سبزی حتی مقداری از نیاز روزانه بدن به کلسیم، ویتامین‌های B، منیزیم و پتاسیم را تأمین می‌کنند و مطالعات نشان داده که خانواده‌ کلم‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مفید دیگری نیز هستند که می‌توانند بیماری‌های مزمن از جمله بعضی از سرطان‌ها را به خوبی التهاب‌های مزمن کنترل کنند.
پیاز نیز علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن هستند نوعی فلاونوئید دارند که نقش مهی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌هایی از قبیل آب مروارید، بیماری‌های قلبی- عروقی و بعضی سرطان‌ها ایفا می‌کند


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *