اهمیت مصرف غلات در رژیم غذایی

اهمیت مصرف غلات در رژیم غذایی

 

غلات هم جزو محصولات غذایی هستند که می توانند در لاغری و تناسب اندام به شما کمک کنند سعی کنید از غلات تصفیه شده کمتر استفاده کنید. مصرف نان سفید را کاهش داده و به جای آن از نان های سبوس دار استفاد کنید تا از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله امراض قلبی و عروقی در امان بمانید.مصرف غلات را از یاد نبرید.

 

متخصصین تغذیه همیشه بر این امر تاکید دارند که برای ارتقاء و حفظ سلامت باید غلات کامل را در رژیم خود بگنجانیم. مطالعات فراوان نشان داده اند که مصرف غلات کامل خطر ابتلا به عوارضی نظیر: بیماری قلبی، سکته، سرطان، دیابت و چاقی را کاهش می دهد. این در حالیست که بسیاری از افراد مفهوم غلات کامل را نمی دانند. تنها اطلاع داشتن از مزایای سلامتی بخش غلات کامل، به شما کمکی نمی کند. در واقع می بایست انواع محصولات غله کامل را  به خوبی بشناسید و همچنین آنها را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید.

یکی از مطالعات سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد کسانی که روزانه چند وعده از غلات سبوس‌دار استفاده می‌کنند و مصرف غلات تصفیه‌شده‌شان خیلی محدود است، کم‌تر آن نوع چربی که باعث افزایش خطر دیابت نوع ۲ می‌شود در بدن آن‌ها به وجود می‌آید.در واقع به نظر این متخصصان، وقتی که قند خون به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند،انسولین زیادی وارد جریان خون می‌شود تا قند را به سلول‌ها وارد کند. با تکرار مداوم این اتفاق، سلول‌ها در برابر انسولین مقاوم می‌شوند و به مرور زمان کنترل سطح قند خون خیلی سخت‌تر می‌شود.بعد از خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل نان‌های سفید، قند مازادی که در جریان خون وجود دارد تمایل دارد که به صورت چربی در بدن ذخیره شود، مگر این‌که بلافاصله فعالیت فیزیکی انجام دهید.

ضمن این‌که بعد از هضم این مواد تصفیه‌شده، قند خون به‌طور ناگهانی کاهش پیدا می‌کند و باعث گرسنگی شما می‌شود و میل‌تان را برای مصرف میان‌وعده‌ها بالا می‌برد. به نظر متخصصان، هضم سریع می‌تواند گرسنگی و میل به غذا خوردن را افزایش دهد و در نتیجه منجر به عدم سیری بعد از خوردن غذا شود و در ادامه این روند، کالری مصرفی روزانه را بیشتر کند و در نهایت باعث اضافه‌وزن شود.

یکی از مشکلات دیگر نان‌های سفید، تاثیر منفی بر خلق‌وخوی افراد است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که بین مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و افسردگی در خانم‌های یائسه ارتباط وجود دارد. به نظر محققان این مطالعه، این واکنش هورمونی که سطح قند خون را به‌شدت کاهش می‌دهد، می‌تواند باعث نوسانات خلق‌وخویی، خستگی و علائم دیگر افسردگی شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *